Neuroledarskap, att leda förändring med kunskao om hjärnans funktioner : en litteraturstudie om neuroledarskapets inverkan vid förändringsarbete
Johansson, Janica; Carlsson, Sandra (2022)
Johansson, Janica
Carlsson, Sandra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113394
Tiivistelmä
I detta examensarbete kommer vi ta upp det väsentliga från några olika förändringsteorier, och jämföra detta med aspekter ur neuroledarskapet för att se om ledare med hjälp av kunskapen som fås av neurovetenskapen kan generera en bredare syn över vilka fördelar detta för med sig. I dagens samhälle är förändring en viktig del i arbetet inom en organisation, och för att tackla detta finns det flera beprövade teorier och metoder inom förändringsledarskap. Syftet med detta arbete är att undersöka om det finns en tydlig nytta med att arbeta utifrån neuroledarskap i ett förändringsarbete, jämfört med hur det skulle varit utifrån klassiska teorier om förändringsledarskap. Detta arbete är en litteraturstudie och baserar sig på litteratur och vetenskapliga artiklar, främst inom ämnena förändringsledarskap och neuroledarskap. Resultatet och slutsatsen av vårt arbete är att förändringsarbetet med hjälp av neurovetenskap ger en djupare förståelse i hur individer reagerar och utvecklas, jämfört med de mer traditionella förändringsledarskapsteorierna.