Aapo-apinan matkassa : Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Koivula, Sanna (2014)
Koivula, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295289
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Nissaksen asukaspuiston kanssa. Opinnäytetyön päätavoite oli vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukeminen toiminnallisten menetelmien (musiikki, kuva, draama sekä liikunta ja tanssi) avulla. Muita tavoitteita olivat uusien ideoiden antaminen asukaspuiston työntekijöille ja vanhempien sekä työntekijöiden innostaminen menetelmien käyttämiseen. Näiden lisäksi minulla oli henkilökohtaisia tavoitteita, joihin kuului muun muassa ohjaustaitojen kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen kerran toiminnallisena kerhona, joka oli suunnattu 1-2-vuotiaille lapsille sekä heidän vanhemmilleen. Kerho oli avoin, joten osallistujamäärät vaihtelivat eri toimintakerroilla. Tavoitteiden arvioinnin apuna olivat kirjalliset palautteet työelämän edustajalta ja vanhemmilta sekä omat havaintoni toimintakerroista. Saatujen palautteiden perusteella kerhossa toteutettu toiminta koettiin vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta tukevaksi. Kerhossa toteutettu toiminta jäi jollakin tasolla myös osaksi kerholaisten arkea, muutamia kerhossa toteutettuja asioita oli myöhemmin tehty kotona.
Työelämälle tämä opinnäytetyö voi tarjota vinkkejä varhaista vuorovaikutusta tukevan toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen kerran toiminnallisena kerhona, joka oli suunnattu 1-2-vuotiaille lapsille sekä heidän vanhemmilleen. Kerho oli avoin, joten osallistujamäärät vaihtelivat eri toimintakerroilla. Tavoitteiden arvioinnin apuna olivat kirjalliset palautteet työelämän edustajalta ja vanhemmilta sekä omat havaintoni toimintakerroista. Saatujen palautteiden perusteella kerhossa toteutettu toiminta koettiin vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta tukevaksi. Kerhossa toteutettu toiminta jäi jollakin tasolla myös osaksi kerholaisten arkea, muutamia kerhossa toteutettuja asioita oli myöhemmin tehty kotona.
Työelämälle tämä opinnäytetyö voi tarjota vinkkejä varhaista vuorovaikutusta tukevan toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.