Haastavasti käyttäytyvien autismin kirjon henkilöiden vanhempien tarvitsema tuki
Räsänen, Tiina (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066147
Tiivistelmä
Haastava käyttäytyminen on noussut näinä vuosina lehtien otsikoihin. Puhutaan laajalla rintamalla työntekijöiden ja työn tekemisen näkökulmasta aggressiivisen asiakkaan koh-taamisesta sosiaali- ja terveysalalla sekä opetuksessa. Samaan aikaan ovat turvallisuus koulutukset lisääntyneet. 2010 luvun jälkeen on ollut erilaisia projekteja ja julkaistu useita teoksia koskien haastavaa käytöstä, joissa käsitellään sen syitä, ilmenemismuotoja sekä esitellään tapoja käsitellä ja puuttua siihen. Näissä ei ole varsinaisesti kohdennettu huo-miota henkilöiden itsestä näkökulmasta tai heidän lähimmäisten.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista tukea haastavasti käyttäytyvien autismin kirjon henkilöiden vanhemmat saavat ja toisaalta tarvitsevat. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu teemahaastattelulla. Vanhempien käsityksiä ja tuen tarvetta selvitettiin haastattelemalla yhdeksää vanhempaa. Näitä vanhempia yhdisti se tekijä, että heillä kaikilla oli autistinen lapsi, joka opiskelee Keskuspuiston ammattiopistossa. Haastat-telut analysoitiin teoria – ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Vanhempien elämä vaikutti löytäneen tasapainon. Elämään yleensäkin kuuluu kaikilla haasteita enemmän tai vähemmän. Perheiden lasten autismi ja siihen liittyvät erityispiirteet sekä kuntoutuksen yhteensovittaminen eri elämäntilanteisiin tuovat lisähaastetta elämään. Lasten eläessä nuoruuden vaihettaan, ovat perheet oppineet kompensoimaan arjen haas-teita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Keskuspuiston ammattiopistossa opiskelut on onnis-tunut ajanjakso niin vanhempien kuin heidän lasten näkökulmasta. Opiskelut edistää las-ten elämänhallintataitoja. Opiston tarjoaman yksilöllisen, yhteiskuntaan suuntautuneen ja työelämään painotteisen opiskelun on mahdollistanut vanhempien mielestä ammattitaitoi-set ja luotettavat työntekijät. Vanhempien huolena on näiden taitojen siirtyminen tulevai-suuden opiskeluihin tai työhön. Tulokset vahvistavat aikaisempaa tutkimustulosta siitä, että perheiden arki akkommodoituu ekokulttuurisessa viitekehyksessä. Tuloksista nousi esille vanhempien tuen tarve palveluiden pariin ohjaamisessa, missä korostui yksilöllisyys eli yksilöllinen palveluohjaus. Toinen tuen tarve on haastavan käytöksen teemasta. Tuen tar-peena on tietämyksen lisääminen autistisen henkilön haastavasta käyttäytymisestä niin tiedollisesti kuin käytännön esimerkein. Tutkimuksesta saatu tieto on tärkeää niin ammatti-laisille kuin vanhemmille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista tukea haastavasti käyttäytyvien autismin kirjon henkilöiden vanhemmat saavat ja toisaalta tarvitsevat. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu teemahaastattelulla. Vanhempien käsityksiä ja tuen tarvetta selvitettiin haastattelemalla yhdeksää vanhempaa. Näitä vanhempia yhdisti se tekijä, että heillä kaikilla oli autistinen lapsi, joka opiskelee Keskuspuiston ammattiopistossa. Haastat-telut analysoitiin teoria – ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Vanhempien elämä vaikutti löytäneen tasapainon. Elämään yleensäkin kuuluu kaikilla haasteita enemmän tai vähemmän. Perheiden lasten autismi ja siihen liittyvät erityispiirteet sekä kuntoutuksen yhteensovittaminen eri elämäntilanteisiin tuovat lisähaastetta elämään. Lasten eläessä nuoruuden vaihettaan, ovat perheet oppineet kompensoimaan arjen haas-teita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Keskuspuiston ammattiopistossa opiskelut on onnis-tunut ajanjakso niin vanhempien kuin heidän lasten näkökulmasta. Opiskelut edistää las-ten elämänhallintataitoja. Opiston tarjoaman yksilöllisen, yhteiskuntaan suuntautuneen ja työelämään painotteisen opiskelun on mahdollistanut vanhempien mielestä ammattitaitoi-set ja luotettavat työntekijät. Vanhempien huolena on näiden taitojen siirtyminen tulevai-suuden opiskeluihin tai työhön. Tulokset vahvistavat aikaisempaa tutkimustulosta siitä, että perheiden arki akkommodoituu ekokulttuurisessa viitekehyksessä. Tuloksista nousi esille vanhempien tuen tarve palveluiden pariin ohjaamisessa, missä korostui yksilöllisyys eli yksilöllinen palveluohjaus. Toinen tuen tarve on haastavan käytöksen teemasta. Tuen tar-peena on tietämyksen lisääminen autistisen henkilön haastavasta käyttäytymisestä niin tiedollisesti kuin käytännön esimerkein. Tutkimuksesta saatu tieto on tärkeää niin ammatti-laisille kuin vanhemmille.