Loppuvastusten suunnittelu videopeleihin
Tuominen, Arla (2014)
Tuominen, Arla
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066093
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on loppuvastusten suunnittelu videopeleihin, joissa suunnitellaan ja toteutetaan 3D-mallinnukset loppuvastukselle ja sen miekalle Dark Amber Softworks pelinkehitysryhmän pelin demolle. Suunnittelussa käytetään iteratiivista kehitysmenetelmää. Opinnäytetyön tavoitteena on tutustuttaa loppuvastusten eri alakäsitteisiin, siihen millaisia antagonisteja on muissa medioissa ja miten loppuvastuksista suunnitellaan hyviä ja annetaan katsaus loppuvastusten taistelumekaniikkaan. Näiden lisäksi käydään läpi perusasioita symboliikasta, muodosta ja väreistä liittyen loppuvastuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin aiheeseen liittyvällä tutkimuksella niin kirjallisuuden kuin symbolien, värien ja muotojen kautta. Syvennytään loppuvastuksiin, joiden omaispiirteisiin kuuluu tuleen liittyvät loppuvastukset, kykloopit, joita esiintyy peleissä eri muodoissa sekä kuolemaan liittyviin loppuvastuksiin. Opinnäytetyö antaa kattavasti esimerkkejä eri peleistä.
Opinnäytetyössä sivutaan asiakkaan pelin demon tarina ja käydään läpi loppuvastuksen suunnittelu alusta asti luonnoksineen, joista sitten toteutetaan loppuvastuksen ja miekan 3D-mallit.
Lopulta pohditaan suunnittelun ja tutkimuksen tulosta ja, mikä suunnittelu- ja mallinnus prosessissa oli haastavaa. Huomataan, kuinka antagonistien suunnittelu on hyvin samankaltaista muissa medioissa loppuvastuksen suunnitteluun verraten.
Opinnäytetyö toteutettiin aiheeseen liittyvällä tutkimuksella niin kirjallisuuden kuin symbolien, värien ja muotojen kautta. Syvennytään loppuvastuksiin, joiden omaispiirteisiin kuuluu tuleen liittyvät loppuvastukset, kykloopit, joita esiintyy peleissä eri muodoissa sekä kuolemaan liittyviin loppuvastuksiin. Opinnäytetyö antaa kattavasti esimerkkejä eri peleistä.
Opinnäytetyössä sivutaan asiakkaan pelin demon tarina ja käydään läpi loppuvastuksen suunnittelu alusta asti luonnoksineen, joista sitten toteutetaan loppuvastuksen ja miekan 3D-mallit.
Lopulta pohditaan suunnittelun ja tutkimuksen tulosta ja, mikä suunnittelu- ja mallinnus prosessissa oli haastavaa. Huomataan, kuinka antagonistien suunnittelu on hyvin samankaltaista muissa medioissa loppuvastuksen suunnitteluun verraten.