365 hetkeä päiväkodissa : Opas päiväkodin työntekijöille 3–5-vuotiaiden ryhmässä
Etelä-aho, Karoliina (2014)
Etelä-aho, Karoliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285137
Tiivistelmä
Etelä-aho, Karoliina. 365 hetkeä päiväkodissa - Opas päiväkodin työntekijöille 3–5-vuotiaiden ryhmässä. Diak, Etelä, Kauniainen, kevät 2014. 217 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päiväkodin toiminnan suunnittelua ja arviointia tukeva suunnitelma. Suunnitelma on vuoden kestävä ja toiminta on jaettu seitsemään eri aihealueeseen: askartelu, kieli, matematiikka, ympäristö, musiikki, liikunta ja leikki. Jokaisesta aihealueesta on oma vuosikello eli toimintasuunnitelma, jossa kuukausille on jaettu eri tavoitteita ja teemoja käsiteltäväksi.
Teoriaosuudessa käsittelin vuosikelloa ja sen käyttöä työpaikan johtamisen ja suunnittelun apuvälineenä, lapsen kehitystä 3–5-vuotiaana ja eri kasvatusmuotojen erityispiirteitä. Lisäksi kuvailin jokaista toimintasuunnitelman osa-aluetta, niiden piirteitä ja sitä, miten alueeseen voi vaikuttaa ja mitä asioita tulee ottaa huomioon. Perehdyin myös uskontokasvatukseen ja pohdin, miten vuosikelloa voisi soveltaa sen osa-alueen suunnittelussa. Teorian ja omien kokemuksieni pohjalta suunnittelin toimintasuunnitelman, jonka tavoitteena on tukea päiväkodin työntekijöiden laadukkaan työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista, sekä niiden seurantaa ja arviointia.
Toimintasuunnitelma ei välttämättä istu täydellisesti jokaisen päiväkotitiimin käytettäväksi, vaan heidän tulee muokata sitä omalle ryhmällensä sopivaksi. Suunnitelmaa voi muokata teemojen, lasten tavoitteiden tai ryhmän ympäristön puitteiden takia. Olen saanut ohjaajilta kehittämisideoita, palautetta ja arviointia toimintasuunnitelmaan liittyen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsen kehitys, leikki, taidekasvatus, uskontokasvatus, päiväkodit,arviointi
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päiväkodin toiminnan suunnittelua ja arviointia tukeva suunnitelma. Suunnitelma on vuoden kestävä ja toiminta on jaettu seitsemään eri aihealueeseen: askartelu, kieli, matematiikka, ympäristö, musiikki, liikunta ja leikki. Jokaisesta aihealueesta on oma vuosikello eli toimintasuunnitelma, jossa kuukausille on jaettu eri tavoitteita ja teemoja käsiteltäväksi.
Teoriaosuudessa käsittelin vuosikelloa ja sen käyttöä työpaikan johtamisen ja suunnittelun apuvälineenä, lapsen kehitystä 3–5-vuotiaana ja eri kasvatusmuotojen erityispiirteitä. Lisäksi kuvailin jokaista toimintasuunnitelman osa-aluetta, niiden piirteitä ja sitä, miten alueeseen voi vaikuttaa ja mitä asioita tulee ottaa huomioon. Perehdyin myös uskontokasvatukseen ja pohdin, miten vuosikelloa voisi soveltaa sen osa-alueen suunnittelussa. Teorian ja omien kokemuksieni pohjalta suunnittelin toimintasuunnitelman, jonka tavoitteena on tukea päiväkodin työntekijöiden laadukkaan työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista, sekä niiden seurantaa ja arviointia.
Toimintasuunnitelma ei välttämättä istu täydellisesti jokaisen päiväkotitiimin käytettäväksi, vaan heidän tulee muokata sitä omalle ryhmällensä sopivaksi. Suunnitelmaa voi muokata teemojen, lasten tavoitteiden tai ryhmän ympäristön puitteiden takia. Olen saanut ohjaajilta kehittämisideoita, palautetta ja arviointia toimintasuunnitelmaan liittyen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsen kehitys, leikki, taidekasvatus, uskontokasvatus, päiväkodit,arviointi