MITÄ LAPSET TODELLISUUDESSA KAIPAAVAT – KOKO PERHEEN TOIMINTAPÄIVÄ RUOTSINKIELISELLE PÄIVÄKODILLE
Vuorinen, Anni (2014)
Vuorinen, Anni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066013
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Kouvolan Kuusankoskella sijaitsevan ruotsinkielisen päiväkodin, Svenska Lekskolanin lapsille ja heidän vanhemmilleen. Opinnäytetyön käytännön suunnittelussa ja toteutuksessa lapset olivat tärkeässä roolissa. Toteutustavaksi muotoutui lasten itsensä ideoima toimintapäivä, johon perheet yhdessä osallistuivat. Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ja nostaa esiin niitä lasten todellisia tarpeita ja toiveita, joita he vanhemmiltaan kaipaavat. Tarkoituksena oli myös selvittää lasten ja heidän vanhempiensa näkemyksiä yhteisen ajan käytöstä, sen riittävyydestä tai riittämättömyydestä ja syistä, jotka aiheuttavat mahdollisen yhteisen ajan puuttumisen sekä tunteista, joita tilanne herättää. Toimintapäivän tavoitteena oli vahvistaa lasten ja heidän vanhempiensa välisiä vuorovaikutussuhteita ja kommunikaatiota yhteisen tekemisen kautta, käyttäen seikkailukasvatuksen ja sosiokulttuurisen innostamisen menetelmiä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään lapsen kehitystä ja kasvatusta, suomenruotsalaisten yhteisöllisyyttä ja sosiaalista pääomaa sekä toiminnallisessa osuudessa käytettyjä menetelmiä, seikkailukasvatusta ja sosiokulttuurista innostamista. Tutkimusmenetelmänä tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, sillä tutkimus perustuu lasten ja heidän vanhempiensa subjektiivisiin kokemuksiin.
Tutkimuksen perusteella lapset haluavat tehdä vanhempiensa kanssa yksinkertaisia ja helposti toteutettavissa olevia asioita, kuten pelata ja leikkiä erilaisia ulko- ja sisäpelejä ja -leikkejä. Lasten kokemukset huomioiduksi tulemisesta jakaantuivat kahtia. Lähes puolet lapsista koki, etteivät saa ääntänsä riittävästi kuuluviin, omien halujensa ja tarpeidensa esille tuomisessa, yhteisen tekemisen ja leikin saralla. Kaikki vanhemmat olivat puolestaan sitä mieltä, että huomioivat tai ainakin pyrkivät huomioimaan riittävästi lapsensa mielipiteitä ja ajatuksia yhteistä tekemistä suunniteltaessa. Yhtä lukuun ottamatta kaikki perheet kaipasivat lisää perheenkeskeistä yhteistä aikaa. Vaikka tutkimuksessa esille tulevat asiat perustuvat yksilöiden henkilökohtaisiin kokemuksiin ja tuntemuksiin, ovat toiveet, tarpeet ja tunteet kuitenkin samansuuntaisia.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään lapsen kehitystä ja kasvatusta, suomenruotsalaisten yhteisöllisyyttä ja sosiaalista pääomaa sekä toiminnallisessa osuudessa käytettyjä menetelmiä, seikkailukasvatusta ja sosiokulttuurista innostamista. Tutkimusmenetelmänä tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, sillä tutkimus perustuu lasten ja heidän vanhempiensa subjektiivisiin kokemuksiin.
Tutkimuksen perusteella lapset haluavat tehdä vanhempiensa kanssa yksinkertaisia ja helposti toteutettavissa olevia asioita, kuten pelata ja leikkiä erilaisia ulko- ja sisäpelejä ja -leikkejä. Lasten kokemukset huomioiduksi tulemisesta jakaantuivat kahtia. Lähes puolet lapsista koki, etteivät saa ääntänsä riittävästi kuuluviin, omien halujensa ja tarpeidensa esille tuomisessa, yhteisen tekemisen ja leikin saralla. Kaikki vanhemmat olivat puolestaan sitä mieltä, että huomioivat tai ainakin pyrkivät huomioimaan riittävästi lapsensa mielipiteitä ja ajatuksia yhteistä tekemistä suunniteltaessa. Yhtä lukuun ottamatta kaikki perheet kaipasivat lisää perheenkeskeistä yhteistä aikaa. Vaikka tutkimuksessa esille tulevat asiat perustuvat yksilöiden henkilökohtaisiin kokemuksiin ja tuntemuksiin, ovat toiveet, tarpeet ja tunteet kuitenkin samansuuntaisia.