"Minulla on suuri halu ymmärtää juuri tätä lasta ja hänen tarinaansa" : Työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia omaohjaajatyöskentelystä ja vuorovaikutussuhteesta lastensuojeluyksikössä
Mäki, Taru; Haukkala, Elina (2014)
Mäki, Taru
Haukkala, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065980
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee omaohjaajatyöskentelyä lastensuojeluyksikössä. Tutkimuksella on pyritty selvittämään työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä omaohjaajatyöskentelystä sekä sen merkitystä sijoitetun lapsen kohdalla. Tutkimusaineiston olemme keränneet kyselylomakkeilla kolmesta eri lastensuojeluyksiköstä. Tutkimukseen osallistui 19 omaohjaajaa. Aineiston keruu toteutettiin helmikuun 2014 aikana.
Teoriaosuudessa käsittelemme lastensuojelun sijaishuollon taustalla vaikuttavia arvoja sekä keskeisiä periaatteita. Kasvamista lastensuojelulaitoksessa tuomme esille neljän eri näkökulman kautta. Näitä ovat yhteisöllisyys, osallisuus, lapsilähtöinen työskentely ja hoitava arki. Omaohjaajuutta mahdollisuutena lapselle tarkastelemme kiintymyssuhteen, korjaavien kokemuksien ja arjessa mukana olemisen kautta. Vuorovaikutusta määrittelemme ensin yleisesti. Sen jälkeen tarkastelemme lapsen ja omaohjaajan välistä vuorovaikutussuhdetta ja esittelemme viisi vuorovaikutuksen tasoa.
Tutkimustulokset osoittavat, että omaohjaajatyöskentely nähdään merkittävänä menetelmänä sijoitettujen lasten kohdalla. Omaohjaajat tunnistivat useita onnistuneen omaohjaajatyöskentelyn edellytyksiä. Heidän ja lapsen välisessä suhteessa tunteiden olemassaolo ja niiden vaikutukset tunnistettiin. Omaohjaajatyöskentelyn mahdollisuuksina nähtiin monia korjaavia kokemuksia lastensuojeluyksikön arjessa. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni työyhteisö tärkeänä tukena omaohjaajatyöskentelyn rinnalla. Omaohjaajatyöskentelyn kehittämiselle nähtiin mahdollisuuksia.
Teoriaosuudessa käsittelemme lastensuojelun sijaishuollon taustalla vaikuttavia arvoja sekä keskeisiä periaatteita. Kasvamista lastensuojelulaitoksessa tuomme esille neljän eri näkökulman kautta. Näitä ovat yhteisöllisyys, osallisuus, lapsilähtöinen työskentely ja hoitava arki. Omaohjaajuutta mahdollisuutena lapselle tarkastelemme kiintymyssuhteen, korjaavien kokemuksien ja arjessa mukana olemisen kautta. Vuorovaikutusta määrittelemme ensin yleisesti. Sen jälkeen tarkastelemme lapsen ja omaohjaajan välistä vuorovaikutussuhdetta ja esittelemme viisi vuorovaikutuksen tasoa.
Tutkimustulokset osoittavat, että omaohjaajatyöskentely nähdään merkittävänä menetelmänä sijoitettujen lasten kohdalla. Omaohjaajat tunnistivat useita onnistuneen omaohjaajatyöskentelyn edellytyksiä. Heidän ja lapsen välisessä suhteessa tunteiden olemassaolo ja niiden vaikutukset tunnistettiin. Omaohjaajatyöskentelyn mahdollisuuksina nähtiin monia korjaavia kokemuksia lastensuojeluyksikön arjessa. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni työyhteisö tärkeänä tukena omaohjaajatyöskentelyn rinnalla. Omaohjaajatyöskentelyn kehittämiselle nähtiin mahdollisuuksia.