Surface Detail Mapping in 3D Modelling
Luhtapuro, Teemu (2014)
Luhtapuro, Teemu
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli keskittyä pintatekstuurien tärkeyteen ja selvittää, miten pintatekstuurit toimivat ja mihin niitä käytetään 3D-mallintamisessa. Pintatekstuurit ovat tekstuureja, jotka luovat yksityiskohtia ja realismia 3D-objektien pinnoille. Opinnäytetyössä käsiteltiin bump-, normal- ja displacement-pintatekstuureja.
Ensiksi opinnäytetyössä tutkittiin 3D-mallintamisen perusteita kertomalla mitä 3D-mallinnus on. 3D-mallinnuksen perusteiden jälkeen opinnäytetyössä kerrottiin, kuinka tehdä pintatekstuureja erilaisten tekstuuriteknologioiden avulla. Opinnäytetyön tutkimuksen päätarkoituksena oli selittää ja demonstroida pintatekstuurien tärkeyttä vertaamalla tekstuurien merkitystä 3D-mallinnetuissa objekteissa ja ympäristöissä.
Pintatekstuureja luotaessa ja käytettäessä on tärkeää tietää, käytetäänkö pintatekstuureja reaaliaikaisessa renderöinnissä vai valmiiksi renderöidyissä materiaaleissa. Bump-tekstuurit eivät ole niin tarkkoja verrattuna normal-tekstuureihin, mutta kuitenkin bump-tekstuurit pystyvät saavuttamaan tarkkoja yksityiskohtia reaaliaikaisessa renderöinnissä sekä valmiiksi renderöidyissä materiaaleissa. Normal-tekstuurit voivat saavuttaa realistisia tuloksia molemman renderöintityypin kautta. Normal-tekstuurien nopeuden ja tarkkuuden ansiosta pelit ovat näiden tekstuurien ideaali käyttökohde. Displacement-tekstuurit ovat erinomaisia valmiiksi renderöidyissä materiaaleissa, koska lähikuvissa displacement-tekstuurit pystyvät saavuttamaan fotorealistisia yksityiskohtia.
Ensiksi opinnäytetyössä tutkittiin 3D-mallintamisen perusteita kertomalla mitä 3D-mallinnus on. 3D-mallinnuksen perusteiden jälkeen opinnäytetyössä kerrottiin, kuinka tehdä pintatekstuureja erilaisten tekstuuriteknologioiden avulla. Opinnäytetyön tutkimuksen päätarkoituksena oli selittää ja demonstroida pintatekstuurien tärkeyttä vertaamalla tekstuurien merkitystä 3D-mallinnetuissa objekteissa ja ympäristöissä.
Pintatekstuureja luotaessa ja käytettäessä on tärkeää tietää, käytetäänkö pintatekstuureja reaaliaikaisessa renderöinnissä vai valmiiksi renderöidyissä materiaaleissa. Bump-tekstuurit eivät ole niin tarkkoja verrattuna normal-tekstuureihin, mutta kuitenkin bump-tekstuurit pystyvät saavuttamaan tarkkoja yksityiskohtia reaaliaikaisessa renderöinnissä sekä valmiiksi renderöidyissä materiaaleissa. Normal-tekstuurit voivat saavuttaa realistisia tuloksia molemman renderöintityypin kautta. Normal-tekstuurien nopeuden ja tarkkuuden ansiosta pelit ovat näiden tekstuurien ideaali käyttökohde. Displacement-tekstuurit ovat erinomaisia valmiiksi renderöidyissä materiaaleissa, koska lähikuvissa displacement-tekstuurit pystyvät saavuttamaan fotorealistisia yksityiskohtia.