2D-pelin luominen Construct 2 -ohjelmalla : suunnittelusta ja tuotannosta demoon
Wargh, Andreas (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Wargh, Andreas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055825
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta ja kirjallisesta osasta. Toiminnallinen osa
koostuu tuotetusta pelidemosta, joka löytyy liitteistä (ks. liite 2.).
Opinnäytetyön toiminnallisena osiona tehtiin 2D-peli Construct 2 -ohjelmalla. Työn kirjallisen osion tavoitteena on esittää itsenäisen pelinkehittäjän eri työprosessit ja tuoda ilmi, mitä on mahdollista tehdä pienen budjetin ohjelmistolla. Opinnäytetyössä käy ilmi erilaiset tekniset ja visuaaliset keinot, joilla saavutettiin demon funktionaalisuus sekä
visuaalinen lopputulos.
Kirjallinen osio sisältää pohjustavan osion kotimaisesta pelituotannosta sekä alalla työskentelystä. Tämän lisäksi työ sisältää suunnittelu- ja tuotanto-osiot. Suunnitteluosiossa
kerrotaan hahmosuunnittelusta ja toivotusta visuaalisesta ulkoasusta. Osiossa käy ilmi kaikki suunnittelutyö koskien pelin graafista ulkoasua valikoista kenttiin.
Tuotanto-osio pitää sisällään dokumentaatiota pelinkehityksen ajalta ja paljastaa käytännöllisiä keinoja, joilla saavutettiin toivottu lopputulos. Osiossa selostetaan
tuotantoprosessin eri vaiheita, kuten animointia ja grafiikoiden implementaatiota Construct 2:een.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimiva 2D-tasohyppelypeli. Kirjallisen osion tavoitteena oli dokumentoida eri vaiheita 2D-pelituotannossa ja selvittää, millaiset mahdollisuudet on toteuttaa 2D-peli täysin itsenäisesti. Tekijän tavoitteena on saada toimiva pelidemo selaimelle.
Työssä saatiin selville, että on täysin mahdollista luoda itsenäisesti yksinkertaisia ja toimivia 2D-pelejä. Yksinkertaisten toiminnallisuuksien rakentaminen peleihin on nykypäivän ohjelmistoilla huomattavasti helpompaa, eikä niiden käyttö edellytä pätevyyttä ohjelmoinnista. Construct 2:n kaltaiset pelintuotanto-ohjelmistot eivät silti korvaa
ohjelmointitaitoja, mutta ne avaavat uusia mahdollisuuksia ohjelmointia osaamattomille.
koostuu tuotetusta pelidemosta, joka löytyy liitteistä (ks. liite 2.).
Opinnäytetyön toiminnallisena osiona tehtiin 2D-peli Construct 2 -ohjelmalla. Työn kirjallisen osion tavoitteena on esittää itsenäisen pelinkehittäjän eri työprosessit ja tuoda ilmi, mitä on mahdollista tehdä pienen budjetin ohjelmistolla. Opinnäytetyössä käy ilmi erilaiset tekniset ja visuaaliset keinot, joilla saavutettiin demon funktionaalisuus sekä
visuaalinen lopputulos.
Kirjallinen osio sisältää pohjustavan osion kotimaisesta pelituotannosta sekä alalla työskentelystä. Tämän lisäksi työ sisältää suunnittelu- ja tuotanto-osiot. Suunnitteluosiossa
kerrotaan hahmosuunnittelusta ja toivotusta visuaalisesta ulkoasusta. Osiossa käy ilmi kaikki suunnittelutyö koskien pelin graafista ulkoasua valikoista kenttiin.
Tuotanto-osio pitää sisällään dokumentaatiota pelinkehityksen ajalta ja paljastaa käytännöllisiä keinoja, joilla saavutettiin toivottu lopputulos. Osiossa selostetaan
tuotantoprosessin eri vaiheita, kuten animointia ja grafiikoiden implementaatiota Construct 2:een.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimiva 2D-tasohyppelypeli. Kirjallisen osion tavoitteena oli dokumentoida eri vaiheita 2D-pelituotannossa ja selvittää, millaiset mahdollisuudet on toteuttaa 2D-peli täysin itsenäisesti. Tekijän tavoitteena on saada toimiva pelidemo selaimelle.
Työssä saatiin selville, että on täysin mahdollista luoda itsenäisesti yksinkertaisia ja toimivia 2D-pelejä. Yksinkertaisten toiminnallisuuksien rakentaminen peleihin on nykypäivän ohjelmistoilla huomattavasti helpompaa, eikä niiden käyttö edellytä pätevyyttä ohjelmoinnista. Construct 2:n kaltaiset pelintuotanto-ohjelmistot eivät silti korvaa
ohjelmointitaitoja, mutta ne avaavat uusia mahdollisuuksia ohjelmointia osaamattomille.