Ajoneuvokohtainen kannattavuus P-H Kuljetus Oy:ssä
Salonen, Kalle (2014)
Salonen, Kalle
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114190
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lahtelaisen P-H Kuljetus Oy:n kustannusrakenteita, ja sitä onko
yksittäisten ajoneuvojen toiminta sinällään kannattavaa. Työn tarkoituksena oli luoda rutiinit
ajoneuvojen jatkuvaan kannattavuusseurantaan, sekä tarkastella seurantajakson aikana viiden eri
jakoauton toimintaa ja selvittää miten niiden mahdollisesti heikkoa kannattavuutta voitaisiin
parantaa. Teoria-osuuden kantava teema oli kuljetustalous, ja eritoten kuljetustoiminnan
kustannukset. Kustannuslaskennan oppeja hyödynnettiin sitten P-H Kuljetuksen autojen
tarkastelussa.
Seurattavista autoista selvitettiin niiden toiminnan kustannukset, jonka jälkeen viikkokohtaisia
kustannuksia ja tuottoja alettiin kirjaamaan samaan taulukkoon, jossa myös laskettiin
viikkokohtainen tulos ja tuottavuus. Tarkastelujakson lopussa todettiin että seurantaan valitut autot
olivat jatkuvasti tappiolla, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Tämä oli tietysti alunalkaen
epäilyskin ja valinnat kohdistuivat juuri siksi kyseisiin autoihin.
Opinnäytetyön loppuosassa otettiin tarkasteluun sekä yrityksen hinnoittelupolitiikka, että autojen
käyttöaste. Näiden aiheiden tiimoilta tehtiin kehitysehdotuksia joilla kyseisten autojen
kannattavuutta saataisiin mahdollisesti parannettua.
yksittäisten ajoneuvojen toiminta sinällään kannattavaa. Työn tarkoituksena oli luoda rutiinit
ajoneuvojen jatkuvaan kannattavuusseurantaan, sekä tarkastella seurantajakson aikana viiden eri
jakoauton toimintaa ja selvittää miten niiden mahdollisesti heikkoa kannattavuutta voitaisiin
parantaa. Teoria-osuuden kantava teema oli kuljetustalous, ja eritoten kuljetustoiminnan
kustannukset. Kustannuslaskennan oppeja hyödynnettiin sitten P-H Kuljetuksen autojen
tarkastelussa.
Seurattavista autoista selvitettiin niiden toiminnan kustannukset, jonka jälkeen viikkokohtaisia
kustannuksia ja tuottoja alettiin kirjaamaan samaan taulukkoon, jossa myös laskettiin
viikkokohtainen tulos ja tuottavuus. Tarkastelujakson lopussa todettiin että seurantaan valitut autot
olivat jatkuvasti tappiolla, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Tämä oli tietysti alunalkaen
epäilyskin ja valinnat kohdistuivat juuri siksi kyseisiin autoihin.
Opinnäytetyön loppuosassa otettiin tarkasteluun sekä yrityksen hinnoittelupolitiikka, että autojen
käyttöaste. Näiden aiheiden tiimoilta tehtiin kehitysehdotuksia joilla kyseisten autojen
kannattavuutta saataisiin mahdollisesti parannettua.