Palveluliiketoiminnan kehittäminen puhtauspalvelua tuottavassa tukipalveluyksikössä : Case: Koukkuniemen alueen yleispalveluyksikkö
Santikko, Päivi (2014)
Santikko, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045673
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Tampereen kaupungin laitoshoidon alaisen tukipalveluja tuottavan Koukkuniemen alueen yleispalveluyksikön palveluliiketoimintaa. Teoriaosuus perustuu palveluliike-toiminnan keskeisiin teorioihin palvelusta, asiakkaasta, strategiasta ja prosessilähtöisestä liiketoiminnasta. Palveluliiketoiminnan käsitteitä tarkasteltiin erityisesti puhtauspalvelualan ja julkisen sektorin näkökulmasta.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, ja empiirinen osuus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aivoriihityöskentelyn tuloksena syntyi käsitys yleispalveluyksikön asiakkaista. Yksikön tuottamaa palvelua käsiteltiin teknisen ja toiminnallisen laadun näkökulmasta. Konkreettisina ehdotuksina syntyivät puhtauspalvelun päivittäinen työjärjestys sekä viikko- ja perussiivouskalenterit. Koska toimintaympäristö on hoitolaitos, liitettiin hygieniakäytännöt osaksi teknistä laatua. Toiminnallinen laatu muodostui työhyvinvoinnin, asiakaslähtöisyyden ja ammatillisuuden osa-aluista. Strategiatyöskentelyssä määriteltiin yksikön arvot, toiminta-ajatus ja visio SWOT-analyysin avulla. Prosessilähtöisen toiminnan kehittämiseksi kuvattiin yksikön ydin- ja tukiprosessit sekä laadittiin puhtauspalvelun prosessikaavio toimintotaulukoineen.
Opinnäytetyössä kehitettyjä työjärjestystä sekä viikko- ja perussiivouskalentereita käytetään yleispalveluyksikön toiminnan tehostamiseen ja palvelun läpinäkyvyyden lisäämiseen. Teknisen ja toiminnallisen laadun jäsentelyä käytetään laadunhallinnan parantamiseen. Työssä opittuja strategiatyöskentelyn taitoja käytetään yksikön strategian päivittämiseen. Yksikön prosessien kuvaus ja puhtauspalvelun prosessikaavio auttavat asiakaslähtöisen palvelun kehittämisessä.
Opinnäytetyö valottaa julkisen sektorin palveluliiketoiminnan perusasioita erityisesti tukipalvelujen näkökulmasta ja osoittaa myös puhtauspalvelualan tarvitsevan aloitteellista kehittämisotetta asia-kaslähtöisen palvelun tuottamisessa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, ja empiirinen osuus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aivoriihityöskentelyn tuloksena syntyi käsitys yleispalveluyksikön asiakkaista. Yksikön tuottamaa palvelua käsiteltiin teknisen ja toiminnallisen laadun näkökulmasta. Konkreettisina ehdotuksina syntyivät puhtauspalvelun päivittäinen työjärjestys sekä viikko- ja perussiivouskalenterit. Koska toimintaympäristö on hoitolaitos, liitettiin hygieniakäytännöt osaksi teknistä laatua. Toiminnallinen laatu muodostui työhyvinvoinnin, asiakaslähtöisyyden ja ammatillisuuden osa-aluista. Strategiatyöskentelyssä määriteltiin yksikön arvot, toiminta-ajatus ja visio SWOT-analyysin avulla. Prosessilähtöisen toiminnan kehittämiseksi kuvattiin yksikön ydin- ja tukiprosessit sekä laadittiin puhtauspalvelun prosessikaavio toimintotaulukoineen.
Opinnäytetyössä kehitettyjä työjärjestystä sekä viikko- ja perussiivouskalentereita käytetään yleispalveluyksikön toiminnan tehostamiseen ja palvelun läpinäkyvyyden lisäämiseen. Teknisen ja toiminnallisen laadun jäsentelyä käytetään laadunhallinnan parantamiseen. Työssä opittuja strategiatyöskentelyn taitoja käytetään yksikön strategian päivittämiseen. Yksikön prosessien kuvaus ja puhtauspalvelun prosessikaavio auttavat asiakaslähtöisen palvelun kehittämisessä.
Opinnäytetyö valottaa julkisen sektorin palveluliiketoiminnan perusasioita erityisesti tukipalvelujen näkökulmasta ja osoittaa myös puhtauspalvelualan tarvitsevan aloitteellista kehittämisotetta asia-kaslähtöisen palvelun tuottamisessa.