”Ja katson pornovideoita. normaalia??” Pornon ilmeneminen nuorten viesteissä Väestöliiton Internetpalvelussa
Rytkönen, Marianne; Weckström, Marina (2014)
Rytkönen, Marianne
Weckström, Marina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404264987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404264987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata pornoon liittyviä nuorten kysymyksiä, ajatuksia ja tunteita Väestöliiton Internetpalvelussa. Väestöliitolla on nuorille alle 20-vuotiaille suunnattu Internetsivusto, jonka tarkoituksena on tukea nuoria seksuaaliterveyteen liittyvissä asioissa.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin Väestöliiton Internetpalvelun kysymys- vastauspalstalle nuorten lähettämiä viestejä 1/2009-5/2012. Aineistosta valittiin analysoitavaksi, tutkimustehtävien mukaan, 20 viestiä joista saatiin 35 ilmausta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Väestöliiton kanssa.
Tämän opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että nuorten kysymykset pornosta koskivat pornon katselua ja tiedontarvetta. Nuoret halusivat tietää, onko pornon katseleminen normaalia ja voiko siitä seurata haittavaikutuksia. Pornon herättämät ajatukset koskivat riippuvuutta ja pornon aitoutta. Pornon herättämät tunteet olivat positiivisia, negatiivisia sekä ristiriitaisia. Porno herätti nuorissa kiihottumista mutta myös häpeän tunnetta ja järkytystä sekä yhdellä nuorella näitä samanaikaisesti.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa nuorten seksuaalikasvatusta. Julkisen tilan pornografisoitumisen vuoksi seksuaalikasvatuksessa tulee käsitellä myös pornoa ja oikaista sen luomaa yksipuolista kuvaa seksuaalisuudesta. Terveydenhoitajan on hyvä olla tietoinen ilmiön olemassaolosta sekä siitä, kuinka voimakkaasti porno voi vaikuttaa nuoreen. Sensitiivinen ja tunteita herättävä aihe vaatii terveydenhoitajalta niin hienotunteisuutta, rohkeutta kuin ammatillisuuttakin. Terveydenhoitaja voi antaa tietoa ja vaikuttaa pornoon liittyviin asenteisiin ja uskomuksiin esimerkiksi terveystarkastuksen yhteydessä vastaanotolla, vanhempainilloissa sekä nuorten seksuaalikasvatus- ja terveystietotunneilla. Avoin ja asiantunteva keskustelu auttaa nuoria pohtimaan aihetta kriittisesti sekä herättelee vanhemmat nuorten arjen todellisuuteen. Pornosta ja sen herättämistä ajatuksista on lupa puhua. Nuori tulee huomioida yksilöllisesti oman kehitystasonsa, kulttuurinsa ja uskontonsa mukaisesti. Nuorille olisi hyvä antaa tilaisuus kysyä myös nimettömänä aiheesta. Terveydenhoitaja voi kehittää työtään esimerkiksi koostamalla seksuaalikasvatustunnin nuorten kysymysten perusteella. Näin saataisiin nuorten tarpeet paremmin esille sekä realistinen kuva nuorten todellisesta maailmasta.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin Väestöliiton Internetpalvelun kysymys- vastauspalstalle nuorten lähettämiä viestejä 1/2009-5/2012. Aineistosta valittiin analysoitavaksi, tutkimustehtävien mukaan, 20 viestiä joista saatiin 35 ilmausta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Väestöliiton kanssa.
Tämän opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että nuorten kysymykset pornosta koskivat pornon katselua ja tiedontarvetta. Nuoret halusivat tietää, onko pornon katseleminen normaalia ja voiko siitä seurata haittavaikutuksia. Pornon herättämät ajatukset koskivat riippuvuutta ja pornon aitoutta. Pornon herättämät tunteet olivat positiivisia, negatiivisia sekä ristiriitaisia. Porno herätti nuorissa kiihottumista mutta myös häpeän tunnetta ja järkytystä sekä yhdellä nuorella näitä samanaikaisesti.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa nuorten seksuaalikasvatusta. Julkisen tilan pornografisoitumisen vuoksi seksuaalikasvatuksessa tulee käsitellä myös pornoa ja oikaista sen luomaa yksipuolista kuvaa seksuaalisuudesta. Terveydenhoitajan on hyvä olla tietoinen ilmiön olemassaolosta sekä siitä, kuinka voimakkaasti porno voi vaikuttaa nuoreen. Sensitiivinen ja tunteita herättävä aihe vaatii terveydenhoitajalta niin hienotunteisuutta, rohkeutta kuin ammatillisuuttakin. Terveydenhoitaja voi antaa tietoa ja vaikuttaa pornoon liittyviin asenteisiin ja uskomuksiin esimerkiksi terveystarkastuksen yhteydessä vastaanotolla, vanhempainilloissa sekä nuorten seksuaalikasvatus- ja terveystietotunneilla. Avoin ja asiantunteva keskustelu auttaa nuoria pohtimaan aihetta kriittisesti sekä herättelee vanhemmat nuorten arjen todellisuuteen. Pornosta ja sen herättämistä ajatuksista on lupa puhua. Nuori tulee huomioida yksilöllisesti oman kehitystasonsa, kulttuurinsa ja uskontonsa mukaisesti. Nuorille olisi hyvä antaa tilaisuus kysyä myös nimettömänä aiheesta. Terveydenhoitaja voi kehittää työtään esimerkiksi koostamalla seksuaalikasvatustunnin nuorten kysymysten perusteella. Näin saataisiin nuorten tarpeet paremmin esille sekä realistinen kuva nuorten todellisesta maailmasta.