LinkedInin hyödyntäminen Soneran asiantuntija-aseman vahvistamiseen B2B-markkinointiviestinnässä
Lähteenmäki, Susanna (2014)
Lähteenmäki, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045692
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona TeliaSonera Finland Oyj:lle, jossa tekijä työskentelee. Tavoitteena on ymmärtää paremmin LinkedIn-verkostoitumispalvelun hyödyntämismahdollisuuksia toimeksiantajayrityksen B2B-markkinointiviestinnän näkökulmasta ja tehdä löydösten pohjalta yritykselle toimintasuunnitelma palvelun hyödyntämiseen. Työssä käytetään tutkimusmenetelminä kvalitatiivista sisällönanalyysiä ja teemahaastatteluita. Sisällönanalyysin avulla tutkitaan asiantuntijuutta ja LinkedIn-palvelun toiminnallisuuksia. Haastatteluiden avulla kartoitetaan yrityksen näkemyksiä, tavoitteita ja toiveita. Tutkimuskysymykset ovat: Mitä on asiantuntijuus, ja mitä se merkitsee toimeksiantajayrityksen liiketoiminnalle? Mitkä ovat Soneran yritysliiketoiminnan ja B2B-markkinoinnin tavoitteet? Miten LinkedIn-palvelua voidaan hyödyntää Soneran B2B-markkinointiviestinnässä asiantuntijuuden vahvistamiseen?
Työ voidaan jakaa kolmeen osaan. Ensimmäisenä esitellään työn tavoitteita, rakennetta ja tutkimusmenetelmiä. Toisena siirrytään teoriaosuuteen, jossa pureudutaan asiantuntijuuteen ja sen merkitykseen toimeksiantajayritykselle. Tämän jälkeen käydään läpi LinkedIn-palvelun käyttöä Suomessa ja sen toiminnallisuuksia markkinointiviestinnän näkökulmasta ja annetaan niihin parannusehdotuksia. Kolmannessa osuudessa syvennytään toimeksiantajayrityksen nykytilaan, tavoitteisiin, odotuksiin ja tarjotaan niiden pohjalta toimenpide-ehdotuksia LinkedInin hyödyntämiseen. Työn kaksi viimeistä lukua on lisätty työhön salaisiksi liitteiksi, sillä ne sisältävät yrityksen liikesalaisuuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että LinkedIn-palvelu tarjoaa yritykselle monipuolisia mahdollisuuksia markkinointiviestinnän näkökulmasta. Palvelun hyödyntämisessä avainasemassa ovat koulutus, henkilöstön aktivointi, sisällöt, viestien kohdentaminen ja mainonnan hyödyntäminen. Suositeltujen toimenpiteiden toteuttaminen voi parantaa yrityksen asiantuntija-asemaa merkittävästi. Toimenpiteitä lähdetään kehittämään pidemmälle yhdessä yrityksen B2B-markkinointitiimin kanssa ja yritys on sitoutunut hyödyntämään LinkedIniä jatkossa tehokkaammin. Tutkimus osoittaa myös, että palvelussa on parantamisen varaa. Työssä esitellyt parannusehdotukset pyritään välittämään LinkedInin edustajille. Lisäksi kirjoittaja suunnittelee jakavansa LinkedInistä saatua tietoa mahdollisimman laajasti omalle verkostolleen salassapitovelvollisuuden puitteissa.
Työ voidaan jakaa kolmeen osaan. Ensimmäisenä esitellään työn tavoitteita, rakennetta ja tutkimusmenetelmiä. Toisena siirrytään teoriaosuuteen, jossa pureudutaan asiantuntijuuteen ja sen merkitykseen toimeksiantajayritykselle. Tämän jälkeen käydään läpi LinkedIn-palvelun käyttöä Suomessa ja sen toiminnallisuuksia markkinointiviestinnän näkökulmasta ja annetaan niihin parannusehdotuksia. Kolmannessa osuudessa syvennytään toimeksiantajayrityksen nykytilaan, tavoitteisiin, odotuksiin ja tarjotaan niiden pohjalta toimenpide-ehdotuksia LinkedInin hyödyntämiseen. Työn kaksi viimeistä lukua on lisätty työhön salaisiksi liitteiksi, sillä ne sisältävät yrityksen liikesalaisuuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että LinkedIn-palvelu tarjoaa yritykselle monipuolisia mahdollisuuksia markkinointiviestinnän näkökulmasta. Palvelun hyödyntämisessä avainasemassa ovat koulutus, henkilöstön aktivointi, sisällöt, viestien kohdentaminen ja mainonnan hyödyntäminen. Suositeltujen toimenpiteiden toteuttaminen voi parantaa yrityksen asiantuntija-asemaa merkittävästi. Toimenpiteitä lähdetään kehittämään pidemmälle yhdessä yrityksen B2B-markkinointitiimin kanssa ja yritys on sitoutunut hyödyntämään LinkedIniä jatkossa tehokkaammin. Tutkimus osoittaa myös, että palvelussa on parantamisen varaa. Työssä esitellyt parannusehdotukset pyritään välittämään LinkedInin edustajille. Lisäksi kirjoittaja suunnittelee jakavansa LinkedInistä saatua tietoa mahdollisimman laajasti omalle verkostolleen salassapitovelvollisuuden puitteissa.