Raskaasti kuormitetut maanvaraiset betonilattiat
Hukka, Airi (2014)
Hukka, Airi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015510
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin raskaasti kuormitettujen betonilattioiden toimivuutta, erityisesti halkeilun osalta. Tavoitteena oli tutkia, halkeileeko laatta vai ei, sekä selvittää, mikä aiheuttaa mahdollisen laatan halkeilun. Työssä huomioitiin lattiarakenteiden halkeiluun liittyvien eri tekijöiden vaikutus laatan kestävyyteen ja mitoitukseen. Halkeiluun ja laatan kestävyyteen liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi betonimassa, raudoitus, alustan kantavuus ja kuormitustapa. Työ toteutettiin kansainväliselle suunnittelu- ja konsultointiyritykselle, Pöyry Finland Oy:lle.
Maanvaraisten betonilattioiden ongelmana on halkeilu, joka johtuu usein puutteellisesta suunnittelusta ja toteutuksesta. Betonilattiaan saattaa syntyä halkeamia heti valun jälkeen tai vasta vuosien kuluttua. Raskaasti kuormitetuille lattioille on erityisen tärkeää valita riittävän kantava alusta ja laadultaan oikeanlainen betonimassa. Lisäksi on huomioitava, että saumat ovat lattian heikoin kohta, joten saumajakoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Raskaasti kuormitetuissa tiloissa suositaan yleensä saumattomia lattioita. Saumattomat lattiat mahdollistavat vapaamman hyllyjen sijoittelun ja helpottavat ajoneuvojen käyttämistä lattialla. Toteutuksen aikana on tärkeää huomioida valuolosuhteet ja riittävä jälkihoito.
Insinöörityö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena, jossa hyödynnettiin kirjallisuuslähteitä ja Internetiä. Projektin aikana käytiin tutustumassa Sipoon Logistiikkakeskukseen, jossa on 56 000 m2 maanvaraista lattiaa. Lisäksi laatan kestävyyttä tutkittiin laskennallisesti. Laskennassa huomioitiin erilaisien alustojen ja laatan paksuuden vaikutus laatan kestävyyteen. Saumattomien lattioiden raudoituksen määrää tutkittiin laskennallisesti eri paksuisilla laatoilla.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että on lähes mahdoton toteuttaa halkeilematon betonilattia. Kutistuminen kuuluu betonin perusominaisuuksiin ja halkeamia pääsee muodostumaan, jos betonin kutistuma on estetty. Halkeilua voidaan kuitenkin hallita esimerkiksi raudoituksen ja alustan avulla sekä betonin lujuudella ja siihen lisättävillä lisäaineilla. Lisäksi tutkimuksen tuloksena huomattiin, että valuvaiheessa halkeilemattomat lattiat saattavat halkeilla vasta vuosien kuluttua.
Maanvaraisten betonilattioiden ongelmana on halkeilu, joka johtuu usein puutteellisesta suunnittelusta ja toteutuksesta. Betonilattiaan saattaa syntyä halkeamia heti valun jälkeen tai vasta vuosien kuluttua. Raskaasti kuormitetuille lattioille on erityisen tärkeää valita riittävän kantava alusta ja laadultaan oikeanlainen betonimassa. Lisäksi on huomioitava, että saumat ovat lattian heikoin kohta, joten saumajakoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Raskaasti kuormitetuissa tiloissa suositaan yleensä saumattomia lattioita. Saumattomat lattiat mahdollistavat vapaamman hyllyjen sijoittelun ja helpottavat ajoneuvojen käyttämistä lattialla. Toteutuksen aikana on tärkeää huomioida valuolosuhteet ja riittävä jälkihoito.
Insinöörityö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena, jossa hyödynnettiin kirjallisuuslähteitä ja Internetiä. Projektin aikana käytiin tutustumassa Sipoon Logistiikkakeskukseen, jossa on 56 000 m2 maanvaraista lattiaa. Lisäksi laatan kestävyyttä tutkittiin laskennallisesti. Laskennassa huomioitiin erilaisien alustojen ja laatan paksuuden vaikutus laatan kestävyyteen. Saumattomien lattioiden raudoituksen määrää tutkittiin laskennallisesti eri paksuisilla laatoilla.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että on lähes mahdoton toteuttaa halkeilematon betonilattia. Kutistuminen kuuluu betonin perusominaisuuksiin ja halkeamia pääsee muodostumaan, jos betonin kutistuma on estetty. Halkeilua voidaan kuitenkin hallita esimerkiksi raudoituksen ja alustan avulla sekä betonin lujuudella ja siihen lisättävillä lisäaineilla. Lisäksi tutkimuksen tuloksena huomattiin, että valuvaiheessa halkeilemattomat lattiat saattavat halkeilla vasta vuosien kuluttua.