Kokemuksia Oiva-hymystä: Hyvällä muutosjohtamisella parempiin tuloksiin?
Kauranen, Kristiina (2014)
Kauranen, Kristiina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045671
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää minkälaisia kokemuksia ravintola-alan ammattilaisilla on Eviran hallinnoimasta Oivahymy -hankkeesta. Puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä selvitettiin, minkälaisia toimenpiteitä Oivaa varten on tehty ja millä tavoin siitä on tiedotettu. Kysely antoi myös suuntaa, kuinka monessa paikassa tarkastus on tehty ja minkälaisia arvosanoja toimipaikat ovat saaneet. Samalla selvitettiin, kuinka tietoisia alan ammattilaiset ovat Oivasta, mitä mieltä he ovat siitä ja kuinka luottavaisin mielin he ovat sen jatkumisen puolesta.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa haastateltiin kahta ravintola-alan pitkän linjan esimiestä muutosjohtamisesta. Heiltä saatiin vinkkejä siihen mikä on parasta muutosjohtamista ja kuinka uudet asiat saadaan johdettua parhaalla mahdollisella tavalla haluttuun lopputulokseen. Samalla kartoitettiin heidän ajatuksiaan ylipäätään muutoksen tarpeellisuudesta ja mielipiteitä Oivasta.
Tutkimuksen perusteella Oiva on suhteellisen tunnettu ammattilaisten joukossa. Mielipiteet Oivasta vaihtelevat laidasta laitaan. Joukkoon mahtuu niitä, jotka eivät usko Oivan jatkuvuuteen ja myös niitä, joiden mielestä se on pitkästä aikaa parasta ravintola-alalla on tapahtunutta. Useimmissa yrityksissä tarkastus on tehty ja mielipiteet tarkastuksien jälkeen näyttäisivät lieventyneen alun hämmennyksen ja pelon jälkeen.
Mielenkiintoista oli huomata, että Oivaa varten tehdyt toimenpiteet ja tiedotus asiasta eivät juurikaan vaikuttaneet arvosanoihin. Voidaan todeta, että toimipaikkojen, jotka ovat hoitaneet asiat mallikkaasti jo tähänkin asti, on kohtuullisen helppo noudattaa Oiva-kriteereitä. Ne yritykset, joilla omavalvontasuunnitelman mukaisia toimenpiteitä ei ole tehty järjestelmällisesti, joutuvat nyt pakon edessä ryhdistäytymään.
Oiva näyttäisi tulleen jäädäkseen. Asiakkaiden tottuessa Oiva-hymynaamojen esilläoloon, monet varmasti alkavat vaatia niitä. Yrityksiltä tämä edellyttää paneutumista asiaan. Suomalaiset luultavasti tulevat jatkossakin haluamaan puhdasta ja turvallista ruokaa, joten siihen panostus ei mene hukkaan. Yritysten tulisi miettiä Oiva-hymynaamojen markkinointiarvoa. Tosiasia tulee olemaan: Hymy houkuttaa, surunaama käännyttää.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa haastateltiin kahta ravintola-alan pitkän linjan esimiestä muutosjohtamisesta. Heiltä saatiin vinkkejä siihen mikä on parasta muutosjohtamista ja kuinka uudet asiat saadaan johdettua parhaalla mahdollisella tavalla haluttuun lopputulokseen. Samalla kartoitettiin heidän ajatuksiaan ylipäätään muutoksen tarpeellisuudesta ja mielipiteitä Oivasta.
Tutkimuksen perusteella Oiva on suhteellisen tunnettu ammattilaisten joukossa. Mielipiteet Oivasta vaihtelevat laidasta laitaan. Joukkoon mahtuu niitä, jotka eivät usko Oivan jatkuvuuteen ja myös niitä, joiden mielestä se on pitkästä aikaa parasta ravintola-alalla on tapahtunutta. Useimmissa yrityksissä tarkastus on tehty ja mielipiteet tarkastuksien jälkeen näyttäisivät lieventyneen alun hämmennyksen ja pelon jälkeen.
Mielenkiintoista oli huomata, että Oivaa varten tehdyt toimenpiteet ja tiedotus asiasta eivät juurikaan vaikuttaneet arvosanoihin. Voidaan todeta, että toimipaikkojen, jotka ovat hoitaneet asiat mallikkaasti jo tähänkin asti, on kohtuullisen helppo noudattaa Oiva-kriteereitä. Ne yritykset, joilla omavalvontasuunnitelman mukaisia toimenpiteitä ei ole tehty järjestelmällisesti, joutuvat nyt pakon edessä ryhdistäytymään.
Oiva näyttäisi tulleen jäädäkseen. Asiakkaiden tottuessa Oiva-hymynaamojen esilläoloon, monet varmasti alkavat vaatia niitä. Yrityksiltä tämä edellyttää paneutumista asiaan. Suomalaiset luultavasti tulevat jatkossakin haluamaan puhdasta ja turvallista ruokaa, joten siihen panostus ei mene hukkaan. Yritysten tulisi miettiä Oiva-hymynaamojen markkinointiarvoa. Tosiasia tulee olemaan: Hymy houkuttaa, surunaama käännyttää.