Inköp av elektronik i detaljhandeln
Alatalo, Jonas (2014)
Alatalo, Jonas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015529
Tiivistelmä
Detta examensarbete utreder inköpsprocessen då man köper in eletronik i detaljhandeln. Arbetets huvudforskningsfråga är att utreda vilka faktorer som är de mest kritiska som avgör köpbeslutet, dvs att inköparen väljer en viss produkt framför någon annan. Syftet är således att få en djupare förståelse för inköpsprocessen i detaljhandeln och detta skall gynna min framtida karriär där jag vill arbeta med motsvarande uppgifter. Teoretiska referensramen presenterar först inköp allmänt i organisationer och går sedan djupare in i inköpsprocessen i detaljhandeln. Källorna till teoretiska delen består till största delen av akademiska artiklar från internet, men även ett antal böcker. Metodvalet i detta arbete är kvalitativ och fallstudie. Jag intervjuar två stora organisationer inom detaljhandeln genom semi-strukturerade intervjuer. Resultatredovisningen avslöjar att inköparen i detaljhandeln har ett stort ansvar på sig. Man bär ett fullständigt ekonomiskt ansvar för att produktgrupperna man arbetar med är lönsamma. Då man köper in elektronik inleds inköpsprocessen inleds alltid med att kunden ställs i fokus. Varje produkt som köps in måste passa företagets anseende och dess kunder. Produkten är den absolut viktigaste faktorn i hela inköpsprocessen då det handlar om elektronik. Andra faktorer som t.ex. pris och leverantörens egenskaper kommer i andra hand, då själva produkten vägleder hela processen. Det har ingen betydelse för hur väl alla processern sköts, ifall produkten är sådan att den inte tilltalar företagets kunder. Låga marginaler på produkterna och elektronikens korta livscyklar ställer inköparen inför en mycket komplex uppgift, och man har inte råd att göra allt för många misstag. This thesis describes the purchase-process when purchasing consumer-electronics in re-tail field. The purpose is to find out what elements in the process are most crucial, and determines which products will be purchased and which not. The theoretical part in this thesis present first the purchase process in general, and then concentrate on the process in the retail field. The method in this thesis is qualitative case study. I interview two large Finnish organizations in retail, using semi-structured interviews. Empirical part reveals that people working with purchasing electronics in retail have a large responsibility. They have a total economical responsibility for the product group they work with. The process starts always with putting the consumer in center. All products that will be purchased, has to fit the customers and the company’s image as well. The product is thereby the abso-lutely most critical aspect in the whole process. Low margins and electronic devices short lifecycles set the purchaser into a very complex task, and mistakes need to be avoided.