Distributor Evaluation Model for New Markets
Ruohonen, Petri (2014)
Ruohonen, Petri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305463
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli laatia maahantuoja ehdokkaan arviointikriteeristö suomalaiselle konepajateollisuuden valmistajalle, jonka myynti, markkinointi ja jakelu vientimarkkinoilla tapahtuu itsenäisen maahantuojaverkoston avulla. Yritys suun-nittelee uusille markkinoille menemistä ja yksi tärkeistä kysymyksistä markkinoille tulovaiheessa on: Millä kriteereillä maahantuoja ehdokkaita voi arvioida ja miten ehdokkaat voi asettaa paremmuusjärjestykseen?
Työn konseptuaalinen viitekehys koostui teoriaosuudesta, laadullisesta tutkimuksesta sekä niiden perusteella saatujen tulosten ja löydösten raportoinnista. Teoria rakentui kirjallisuudesta ja muista lähteistä löytyvään tietoon jakelukanavien- ja liikesuhteiden hallinnasta. Käsitellyn tiedon mukaan liikesuhteet ovat yrityksen tärkein voimavara ja että perusteellinen riskikartoitus, niin kirjanpidollinen kuin myös yrityksen toimintaa syvemmin kartoittava luotaus on tarpeen ennen liikesuhteen aloittamista. Tämä aikaa vievä selvitystyö kannattaa aina, sillä valmistautuminen ongelmiin on huomattavasti tehokkaampaa kuin äkkinäisten ongelmatilanteiden selvittely.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kolmessa jaksossa. Ensin tutkija haastatteli case-yritystä koskien sen hetkisiä käsityksiä maahantuojan ihanneprofiilista. Toisessa osuudessa tutkija keräsi hyväksi havaittuja käytäntöjä ulkomaisen jakelijan valintaan ja liikesuhteiden ylläpitoon liittyvistä asioista kolmesta hyvin menestyneestä suoma-laisyrityksestä. Kolmannessa vaiheessa case yrityksen maahantuojan arviointikritee-ristölle asetettiin painoarvot ja ranking käyttäen analyyttista hierarkiaprosessia (AHP). Prosessi perustuu kriteereiden parivertailuun sekä ihmismielen kykyyn tehdä nopeita päätöksiä pienistä kokonaisuuksista. Näin saatu mittaristo testattiin käyttäen tietoja maahantuojakandidaateista, joita yritys oli aikaisemmin v. 2013 arvioinut hakiessaan yhteistyökumppania Venäjältä. AHP:n avulla saadun tuloksen mukaan kandidaattien välillä oli alkuperäiseen tulokseen verrattuna selkeästi isommat erot, lisäksi lopullinen paremmuusjärjestys vaihtui viimeisen ja toiseksi viimeisen kandidaatin osalta.
Erinomainen maahantuoja on oman alansa asiantuntija ja hänellä on tiivis yhteistyö oman, laajan asiakuntansa kanssa. Lisäksi tuotevalikoimassa on sopivasti täydentäviä tuotteita ja palveluita ja kilpailijoiden tuotteita vain rajoituksin. Tärkein ominaisuus on kuitenkin motivaatio ja halu onnistua. Jakelijan passivoituminen on yleisin syy miksi maahantuoja-valmistaja suhde päättyy. Säännöllinen yhteydenpito niin sähköisesti kuin henkilökohtaisten tapaamisten muodossa ja pyrkimys läheisiin suhteisiin osapuolten välillä auttaa ylläpitämään rakentavaa vuoropuhelua osapuolten välillä – ja myyntiä toivotulla tasolla!
Työn konseptuaalinen viitekehys koostui teoriaosuudesta, laadullisesta tutkimuksesta sekä niiden perusteella saatujen tulosten ja löydösten raportoinnista. Teoria rakentui kirjallisuudesta ja muista lähteistä löytyvään tietoon jakelukanavien- ja liikesuhteiden hallinnasta. Käsitellyn tiedon mukaan liikesuhteet ovat yrityksen tärkein voimavara ja että perusteellinen riskikartoitus, niin kirjanpidollinen kuin myös yrityksen toimintaa syvemmin kartoittava luotaus on tarpeen ennen liikesuhteen aloittamista. Tämä aikaa vievä selvitystyö kannattaa aina, sillä valmistautuminen ongelmiin on huomattavasti tehokkaampaa kuin äkkinäisten ongelmatilanteiden selvittely.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kolmessa jaksossa. Ensin tutkija haastatteli case-yritystä koskien sen hetkisiä käsityksiä maahantuojan ihanneprofiilista. Toisessa osuudessa tutkija keräsi hyväksi havaittuja käytäntöjä ulkomaisen jakelijan valintaan ja liikesuhteiden ylläpitoon liittyvistä asioista kolmesta hyvin menestyneestä suoma-laisyrityksestä. Kolmannessa vaiheessa case yrityksen maahantuojan arviointikritee-ristölle asetettiin painoarvot ja ranking käyttäen analyyttista hierarkiaprosessia (AHP). Prosessi perustuu kriteereiden parivertailuun sekä ihmismielen kykyyn tehdä nopeita päätöksiä pienistä kokonaisuuksista. Näin saatu mittaristo testattiin käyttäen tietoja maahantuojakandidaateista, joita yritys oli aikaisemmin v. 2013 arvioinut hakiessaan yhteistyökumppania Venäjältä. AHP:n avulla saadun tuloksen mukaan kandidaattien välillä oli alkuperäiseen tulokseen verrattuna selkeästi isommat erot, lisäksi lopullinen paremmuusjärjestys vaihtui viimeisen ja toiseksi viimeisen kandidaatin osalta.
Erinomainen maahantuoja on oman alansa asiantuntija ja hänellä on tiivis yhteistyö oman, laajan asiakuntansa kanssa. Lisäksi tuotevalikoimassa on sopivasti täydentäviä tuotteita ja palveluita ja kilpailijoiden tuotteita vain rajoituksin. Tärkein ominaisuus on kuitenkin motivaatio ja halu onnistua. Jakelijan passivoituminen on yleisin syy miksi maahantuoja-valmistaja suhde päättyy. Säännöllinen yhteydenpito niin sähköisesti kuin henkilökohtaisten tapaamisten muodossa ja pyrkimys läheisiin suhteisiin osapuolten välillä auttaa ylläpitämään rakentavaa vuoropuhelua osapuolten välillä – ja myyntiä toivotulla tasolla!