Clean Pesulapalvelut Oy:n laatukäsikirjaprojekti
Saarinen, Johanna (2010)
Saarinen, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantaja Clean Pesulapalvelut Oy:lle laatukäsikirja, jossa olisi realistinen ja kattava kuvaus yrityksen toiminnasta, ympäristöstä, työntekijöistä, pesuprosesseista, toimintaa ohjaavista arvoista ja periaatteista sekä helpottaa yrityksen perehdytysprosessia. Laatukäsikirja on tarkoitettu vain Clean Pesulapalvelut Oy:n sisäiseen käyttöön ja sen tavoitteena oli antaa lukijalle selkeä kuva yrityksen toiminnoista yksissä kansissa. Laatukäsikirja on laadittu haastattelemalla Clean Pesulapalvelut Oy:n henkilöstöä ja havainnoimalla heidän työskentelyään.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu kahdesta erillisestä kokonaisuudesta, laatukäsikirjasta ja opinnäytetyöraportista. Raporttiosio kuvaa vaiheittain Clean Pesulapalvelut Oy:n laatukäsikirjan luomisprosessia sekä sitä teoreettista viitekehystä, jonka pohjalta laatukäsikirja on laadittu. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty laadun määritelmiä, palvelun laatua ja sen mittaamista sekä laadun merkitystä yritystoiminnalle.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle syntynyt laatukäsikirja on ensimmäinen laatuaan. Tulevaisuudessa yritys voi kehittää ja hallita paremmin laatutoimintaansa. Laatukäsikirjasta tehtiin mahdollisimman helppokäyttöinen ja selkeä, jotta sitä olisi helppo käyttää jokapäiväisen laatutoiminnan työkaluna sekä päivittää tarpeen vaatiessa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu kahdesta erillisestä kokonaisuudesta, laatukäsikirjasta ja opinnäytetyöraportista. Raporttiosio kuvaa vaiheittain Clean Pesulapalvelut Oy:n laatukäsikirjan luomisprosessia sekä sitä teoreettista viitekehystä, jonka pohjalta laatukäsikirja on laadittu. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty laadun määritelmiä, palvelun laatua ja sen mittaamista sekä laadun merkitystä yritystoiminnalle.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle syntynyt laatukäsikirja on ensimmäinen laatuaan. Tulevaisuudessa yritys voi kehittää ja hallita paremmin laatutoimintaansa. Laatukäsikirjasta tehtiin mahdollisimman helppokäyttöinen ja selkeä, jotta sitä olisi helppo käyttää jokapäiväisen laatutoiminnan työkaluna sekä päivittää tarpeen vaatiessa.