KAJAANIN AMMATTIKORKEAKOULUN MIELIKUVATUTKIMUS
Hentilä, Senja (2005)
Hentilä, Senja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Kajaanin ammattikorkeakoulun mielikuvatutkimus. Toimeksiantaja oli Henna Roivainen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Kajaanin mmattikorkeakoulu on saavuttanut yrityskuvalleen asettamat tavoitteet ja toisena tavoitteena oli saada uutta tietoa ammattikorkeakoulun nykytilasta, jota voidaan hyödyntää viestintästrategian suunnittelussa.
Tämä tutkimus on luonteeltaan sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimus suoritettiin nettikyselynä helmikuussa 2005. Kysely lähetettiin 1326 suomenkieliselle opiskelijalle. Vastauksia saatiin 375 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 28,3 %. Tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä ja frekvenssijakaumia apuna käyttäen.
Tutkimuksesta ilmeni, että ammattikorkeakoulun tavoitekuva on opiskelijoiden saaman mielikuvan kanssa yhteneväinen. Tutkimuksen havainnot viittaavat, että opiskelijoilla on monissa kysymyksissä neutraali mielikuva.
Saadut tiedot muodostavat hyvän pohjan markkinoinnin ja muun toiminnan suunnittelulle. Ne osoittavat mihin tekijöihin ammattikorkeakoulun kannattaa jatkossa erityisesti panostaa, mitkä ovat kehittämiskohteet ja mitä asioita markkinoinnissa on syytä painottaa. Tutkimuksen ansiosta ammattikorkeakoulu tietää lähtötilanteen tarkasti, eikä sen tarvitse tyytyä arvailuihin.
Tämä tutkimus on luonteeltaan sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimus suoritettiin nettikyselynä helmikuussa 2005. Kysely lähetettiin 1326 suomenkieliselle opiskelijalle. Vastauksia saatiin 375 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 28,3 %. Tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä ja frekvenssijakaumia apuna käyttäen.
Tutkimuksesta ilmeni, että ammattikorkeakoulun tavoitekuva on opiskelijoiden saaman mielikuvan kanssa yhteneväinen. Tutkimuksen havainnot viittaavat, että opiskelijoilla on monissa kysymyksissä neutraali mielikuva.
Saadut tiedot muodostavat hyvän pohjan markkinoinnin ja muun toiminnan suunnittelulle. Ne osoittavat mihin tekijöihin ammattikorkeakoulun kannattaa jatkossa erityisesti panostaa, mitkä ovat kehittämiskohteet ja mitä asioita markkinoinnissa on syytä painottaa. Tutkimuksen ansiosta ammattikorkeakoulu tietää lähtötilanteen tarkasti, eikä sen tarvitse tyytyä arvailuihin.