Näyttelijäntyön perusteiden ymmärtäminen av-tuotannossa
Somppi, Reetta (2014)
Somppi, Reetta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295372
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan näyttelijäntyön perusteita kameratyöskentelyn näkökulmasta. Selvitetään, mikä tekee näyttelijästä olennaisen osan audiovisuaalista tuotantoa ja miksi tämän työn ymmärtäminen on tärkeää.
Tavoitteena on tarjota aloitteleville ohjaajille ja kouluttamattomille näyttelijöille työkaluja yhteisen kommunikaation parantamiseen. Jokaista halutaan myös auttaa löytämään omia ilmaisullisia tavoitteita palveleva työskentelytapa. Työn produktiiviseen osuuteen kuuluu harjoitusten empiirinen kokeileminen pienryhmässä, sekä elokuvaohjaaja Maria Ruotsalan että näyttelijäopiskelija Jaakko Ohtosen haastattelut.
Harjoituksiin kuuluu sekä kehollista että sisäistä ilmaisua. Kehollisessa ilmaisussa käydään läpi puhe, liikkuminen ja rytmit. Sisäisessä ilmaisussa tutustutaan muunmuassa tunneilmaisuun ja läsnäoloon. Haastattelujen pohjalta käydään läpi ammatti-ihmisten omakohtaisia kokemuksia koekuvauksista sekä näyttelijän ja ohjaajan välisistä suhteista. Työssä käydään läpi myös improvisaation perusteet.
Kirjallisena aineistona on käytetty teatteri- ja elokuva-alan ihmisten opetuksia, haastatteluja ja mielipiteitä. Lopullinen kysymys on, millaisia ominaisuuksia kameratyöhön tähtäävältä näyttelijältä vaaditaan. Tarkoituksena olisi, että jokainen pystyisi vastaamaan tähän kysymykseen itse.
Tavoitteena on tarjota aloitteleville ohjaajille ja kouluttamattomille näyttelijöille työkaluja yhteisen kommunikaation parantamiseen. Jokaista halutaan myös auttaa löytämään omia ilmaisullisia tavoitteita palveleva työskentelytapa. Työn produktiiviseen osuuteen kuuluu harjoitusten empiirinen kokeileminen pienryhmässä, sekä elokuvaohjaaja Maria Ruotsalan että näyttelijäopiskelija Jaakko Ohtosen haastattelut.
Harjoituksiin kuuluu sekä kehollista että sisäistä ilmaisua. Kehollisessa ilmaisussa käydään läpi puhe, liikkuminen ja rytmit. Sisäisessä ilmaisussa tutustutaan muunmuassa tunneilmaisuun ja läsnäoloon. Haastattelujen pohjalta käydään läpi ammatti-ihmisten omakohtaisia kokemuksia koekuvauksista sekä näyttelijän ja ohjaajan välisistä suhteista. Työssä käydään läpi myös improvisaation perusteet.
Kirjallisena aineistona on käytetty teatteri- ja elokuva-alan ihmisten opetuksia, haastatteluja ja mielipiteitä. Lopullinen kysymys on, millaisia ominaisuuksia kameratyöhön tähtäävältä näyttelijältä vaaditaan. Tarkoituksena olisi, että jokainen pystyisi vastaamaan tähän kysymykseen itse.