Uusien linja-autoreittien markkinatutkimus : case: Tampere-Pirkkalan lentoasema; terminaali 2
Kantonen, Tanja (2008)
Kantonen, Tanja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809293295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809293295
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä maapalveluyritys Airpro Oy:lle markkinatutkimus, jonka päätavoitteena oli selvittää Ryanairin lentomatkustajille tarkoitettujen linja-autoreittien tarvetta ja kysyntää. Lisäksi tutkimukseen sisällytettiin asiakastyytyväisyyskysely matkustajille, jotka olivat käyttäneet linja-autoreittejä aiemmin. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeen avulla tammikuussa 2008. Teoriaosuudessa esiteltiin työn tilaajana toimiva Airpro Oy yrityksenä, sekä Finavia ja Tampere-Pirkkalan lentoasema. Asiakaspalvelua ja sen osa-alueita käsiteltiin markkinatutkimuksen näkökulmasta ja esiteltiin tutkimusmenetelmä ja aineisto sekä suunnitelma sen käsittelystä. Tutkimuksesta ilmeni, että selvästi suurin kysyntä oli Tampereen reitillä. Toiseksi suurin kysyntä oli Helsingin reitillä ja kolmanneksi suurin kysyntä Turun reitillä. Turun reitin prosentti oli kuitenkin hyvin pieni. Kyselystä ilmeni, että potentiaalisia matkustajia busseille olisi, sillä 90 prosenttia vastaajista kertoi voivansa ajatella käyttävänsä linja-autoyhteyttä tulevaisuudessa. Tosin, riittämättömän tiedotuksen takia yhteyksistä ei oltu kovinkaan tietoisia ja näin ollen tiedotukseen ja markkinointiviestintään kehotettiinkin panostettavan. Asiakastyytyväisyysosiosta ilmeni, että hintaan, reitteihin, aikatauluihin ja lipunmyyntiin oltiin kokonaisuudessaan kohtalaisen tyytyväisiä. Lisäpalveluista mielipiteet jakautuivat sekä kohtalaisen tyytyväisen että ei juurikaan tyytyväisen välillä. Tiedotukseen oltiin selkeästi kaikista tyytymättömimpiä. Kaikki kyselyyn vastanneet olisivat valmiita käyttämään palvelua uudelleen ja lähes jokainen suosittelisi linjaautoyhteyttä tuttavilleen. The subject of this thesis was to do the market research for the ground handling company Airpro Ltd. The main object was to research the need and demand of new bus connections for the passengers of Ryanair. In the research was also customer satisfaction questioning for the passengers who had used the bus connections earlier. The research was made as a quantitative research with a questionnaire in January 2008. In the theoretical part of the thesis was presented the subscriber of the work Airpro Ltd, Finavia and Tampere-Pirkkala Airport. Customer service and its components were considered from the perspective of market research. In the theoretical part were presented the research method and the material and how it is used. From the research became evident that clearly greatest demand was for the Tampere route. Second greatest demand was for the Helsinki route and third greatest demand was for the Turku route. Though, the per cent of the Turku route was very small. From the questioning became evident that there would be potential passengers for the busses, because 90 per cent of the respondents told that they could use bus connections in the future. Passengers weren't very conscious of the connections because of inadequate information. Under these circumstances for the information and marketing communication were requested to invest. In the part of customer satisfaction became evident that passengers were tolerably satisfied with prices, routes, timetables and ticketing. Opinion of the supplementary services divided into tolerably satisfied and not much satisfied. Passengers were clearly most dissatisfied with information of the bus connections. All of the respondents would use service again and almost everyone could recommend the bus connections to their acquaintance.