Oppimateriaali vierilaitteiden kontrollien käytöstä
Nurmi, Minnamari; Oksa, Laura (2014)
Nurmi, Minnamari
Oksa, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285170
Tiivistelmä
Vieritutkimusten luotettavuutta seurataan laadunvarmistuksen avulla. Laadunvarmistus jaetaan sisäiseen laadunohjaukseen ja ulkoiseen laadunarviointiin. Sisäisen laadunohjauksen oleellisin osa on kontrollien käyttö. Kontrollin tarkoituksena on valvoa tutkimusten uusittavuutta ja toistettavuutta. Kontrolli on tunnetun arvon omaava näyte ja sille on määritelty vaihteluväli, jossa tuloksen tulee olla. Vieritutkimuksia tekevät yleensä hoitohenkilökuntaan kuuluvat työntekijät, joille laadunvarmistuksen merkitys ei välttämättä ole selvillä. Näin ollen kontrollien käyttö on vähäistä, mikä puolestaan voi johtaa vääriin tuloksiin ja potilaiden vääränlaiseen hoitoon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada hoitotyön opiskelijat käyttämään kontrolleja oikein sekä ymmärtämään niiden merkityksen vierianalytiikassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa oppimateriaali vierilaitteiden kontrollien käytöstä. Oppimateriaalina on opetusvideo sekä paperinen käyttöohje ja se on tarkoitettu hoitotyön opiskelijoille.
Valmis opetusvideo testattiin kätilöopiskelijoilla, jotka antoivat siitä myös palautetta. Palautteen perusteella video on selkeä, rauhallinen ja helposti ymmärrettävä. Opiskelijat kokivat, että videosta oli hyötyä kontrollin teon oppimiseen, sillä heillä ei ollut aikaisempaa kokemusta asiasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada hoitotyön opiskelijat käyttämään kontrolleja oikein sekä ymmärtämään niiden merkityksen vierianalytiikassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa oppimateriaali vierilaitteiden kontrollien käytöstä. Oppimateriaalina on opetusvideo sekä paperinen käyttöohje ja se on tarkoitettu hoitotyön opiskelijoille.
Valmis opetusvideo testattiin kätilöopiskelijoilla, jotka antoivat siitä myös palautetta. Palautteen perusteella video on selkeä, rauhallinen ja helposti ymmärrettävä. Opiskelijat kokivat, että videosta oli hyötyä kontrollin teon oppimiseen, sillä heillä ei ollut aikaisempaa kokemusta asiasta.