YHTEISTYÖLLÄ MENESTYKSEEN : Case: RukaSki Oy
Karjalainen, Outi (2005)
Karjalainen, Outi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051951
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kuusamossa Rukalla toimiva matkailualan yritys RukaSki Oy. RukaSki Oy:n eri yksiköt ovat toimialoiltaan hyvin erilaisia, on ravintolatoimintaa ja myymälätoimintaa sekä vuokraamotoimintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhtiön eri yksiköiden välisen yhteistyön nykytila ja millaiseksi koetaan yhteistyön merkitys yrityksen menestymisen kannalta. Yhteistyötä ei ole ilman viestintää. Tämän vuoksi tutkimuksen teoriaosassa keskitytään yhteisöviestintään sekä organisaation sisäiseen viestintään, johon sisältyy myös sisäinen markkinointi.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastatteluja suoritettiin yhteensä seitsemän kappaletta. Jokaisesta RukaSki Oy:n yksiköstä sekä myyntiosastolta ja infopisteestä haastateltiin yksi henkilö. Haastateltavat henkilöt toimivat yksiköissään niin sanottuina tiiminvetäjinä ja ovat yhtiön vakituisia työntekijöitä.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyö sujuu vallitsevat resurssit huomioon ottaen melko hyvin yhteistyötä tekevien yksiköiden välillä. Resurssipulan koettiin aiheuttavan suurimmat ongelmat yhteistyön tekemiselle. Yhteistyötä toivottiin lisää koko henkilökunnan tasolla, sillä tällä hetkellä osa yksiköistä tekee keskenään yhteistyötä vain johtoryhmätasolla. Viestintä koettiin myös melko sujuvaksi, mutta myös siitä löytyy kehitettävää. Tutkimuksessa tuli selvästi esille onnistuneen ja sujuvan yhteistyön merkitys yrityksen menestymisen kannalta.
Tätä tutkimusta on mahdollista käyttää yhtiössä viestinnän ja yhteistyön suunnittelun ja kehittämisen apuna.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastatteluja suoritettiin yhteensä seitsemän kappaletta. Jokaisesta RukaSki Oy:n yksiköstä sekä myyntiosastolta ja infopisteestä haastateltiin yksi henkilö. Haastateltavat henkilöt toimivat yksiköissään niin sanottuina tiiminvetäjinä ja ovat yhtiön vakituisia työntekijöitä.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyö sujuu vallitsevat resurssit huomioon ottaen melko hyvin yhteistyötä tekevien yksiköiden välillä. Resurssipulan koettiin aiheuttavan suurimmat ongelmat yhteistyön tekemiselle. Yhteistyötä toivottiin lisää koko henkilökunnan tasolla, sillä tällä hetkellä osa yksiköistä tekee keskenään yhteistyötä vain johtoryhmätasolla. Viestintä koettiin myös melko sujuvaksi, mutta myös siitä löytyy kehitettävää. Tutkimuksessa tuli selvästi esille onnistuneen ja sujuvan yhteistyön merkitys yrityksen menestymisen kannalta.
Tätä tutkimusta on mahdollista käyttää yhtiössä viestinnän ja yhteistyön suunnittelun ja kehittämisen apuna.