Eurokoodien mukainen nostolenkkien valintataulukko betonielementeille
Sivonen, Sami (2014)
Sivonen, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285215
Tiivistelmä
Tämän insinööri työn aiheena oli tutkia eurokoodien mukana tuomia muuttuneita määräyksiä ja laskentakaavoja betonielementtien nosto-osien suunnittelussa. Työssä tutkittiin vanhojen Suomen rakentamismääräyskokoelman (RakMK) mukaisia käytäntöjä ja määräyksiä ja vertailtiin niitä uusien EN-standardien mukaisiin laskelmiin.
Työssä käsitellään vain jännepunosnostolenkit ja pyöröteräsnostolenkit kaksipistenostoissa. Työ tehtiin SRT-Uusimaa Oy:lle ja työn tavoitteena oli luoda Excel-laskentapohja rakennesuunnittelijoiden avuksi nostolenkkien mitoitukseen. Taulukoissa muuttujina toimivat betonielementin paino, betonin nostohetken lujuus ja nostokulma/haarakulma, joiden avulla käyttäjä voi valita tilanteeseen sopivan nostoosan. Työssä oli myös tarkoituksena saada taulukoihin todellisten kuormien vaatimat ankkurointipituudet, toisin kuin olemassa olevissa taulukoissa, joissa ankkurointi pituudet ovat laskettu nostolenkin täydelle kapasiteetille. Tavoitteena oli minimoida elementtitehtaiden materiaali menekkiä nostolenkeissä sekä saada nostolenkit paremmin mahtumaan ahtaisiin tiloihin elementeissä (esim. ikkunoiden ja ovien ylityskohdat).
Työn tuloksena havaittiin, että laskenta on muuttunut eurokoodien myötä huomattavasti ja että eurokoodit eivät suoraan anna mitoitusmääräyksiä nostolenkkien mitoitukseen vaan laskentakaavoja on sovellettava muiden rakenneosien määräyksistä. Lisäksi löydetyt laskentakaavat olivat voimassa, kun teräs mitoitettiin teräksen täydelle jännitykselle, joten niiden soveltuvuudesta mitoittaessa todellisille voimille ei voida olla varmoja ilman vetokokeita.
Työssä käsitellään vain jännepunosnostolenkit ja pyöröteräsnostolenkit kaksipistenostoissa. Työ tehtiin SRT-Uusimaa Oy:lle ja työn tavoitteena oli luoda Excel-laskentapohja rakennesuunnittelijoiden avuksi nostolenkkien mitoitukseen. Taulukoissa muuttujina toimivat betonielementin paino, betonin nostohetken lujuus ja nostokulma/haarakulma, joiden avulla käyttäjä voi valita tilanteeseen sopivan nostoosan. Työssä oli myös tarkoituksena saada taulukoihin todellisten kuormien vaatimat ankkurointipituudet, toisin kuin olemassa olevissa taulukoissa, joissa ankkurointi pituudet ovat laskettu nostolenkin täydelle kapasiteetille. Tavoitteena oli minimoida elementtitehtaiden materiaali menekkiä nostolenkeissä sekä saada nostolenkit paremmin mahtumaan ahtaisiin tiloihin elementeissä (esim. ikkunoiden ja ovien ylityskohdat).
Työn tuloksena havaittiin, että laskenta on muuttunut eurokoodien myötä huomattavasti ja että eurokoodit eivät suoraan anna mitoitusmääräyksiä nostolenkkien mitoitukseen vaan laskentakaavoja on sovellettava muiden rakenneosien määräyksistä. Lisäksi löydetyt laskentakaavat olivat voimassa, kun teräs mitoitettiin teräksen täydelle jännitykselle, joten niiden soveltuvuudesta mitoittaessa todellisille voimille ei voida olla varmoja ilman vetokokeita.