Bändi vai brandi? : brandinhallinta osana musiikkibisnestä
Hänninen, Pinja (2014)
Hänninen, Pinja
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254874
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brandinhallintaa osana musiikkibisnestä. Työn tavoitteena on selvittää, millä keinoilla artisteille on mahdollista luoda brandeja.
Kilpailun kiristyminen sekä digitalisoitumisen vaikutukset ovat mullistaneet kilpailukentän myös musiikkibisnekselle. Opinnäytetyö syntyi ilmiön ajankohtaisuudesta. Brandeista puhutaan paljon ja lähdeaineistoa apuna käyttäen aiheesta syntyi teoriapohja, joka käy läpi brandikäsitteiden lisäksi sitouttamisen, visuaalisen identiteetin ja brandikritiikin. Työssä esitellään myös henkilöbrandit ja brandi-ikonit. Musiikkibrandi-ikonista esimerkkinä käytetään rockyhtye Kissiä, jonka meriitit ovat etenkin tehokkaan markkinoinnin ja brandinrakentamisen aikaansaannosta.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa esitellään kotimaisia menestyneitä musiikkibrandeja: Robinia, Cheekiä, Rähinä Recordsia ja Brädiä. Työn empiirinen osa on toteutettu laadullisena tutkimuksena, joka on suurimmaksi osaksi kerätty sekundääriaineistosta. Empiriaosassa apuna on käytetty muun muassa verkkodokumentteja sekä artistien tuottamaa sosiaalisen median sisältöä. Robinin, Cheekin ja Rähinä Recordsin brandeja analysoidaan teoriaosassa esiteltävien Tunnettuuden luomisen keinojen sekä Brandin suuntaviivojen rakentamisen avulla. Brädi puolestaan käsitellään läpikäymällä artistilta saatu tiivis puolistrukturoitu haastattelu.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että musiikkibisneksessä artisti voi olla brandi ja brandinhallinnan säännönmukaisuudet voivat päteä myös musiikkibisneksessä. Artistien kohdalla brandinhallinnassa korostuvat fanien huomiointi, erilaistaminen sekä aitous. Brandinrakentaminen on ratkaisu nopeatempoisella ja kilpailulle alttiilla alalla selviytymiseen. Sillä voidaan myös saavuttaa faneja sekä taloudellista hyötyä.
Opinnäytetyö palvelee etenkin artistin urasta haaveilevia ja brandiaiheesta kiinnostuneita. Aiheesta on sen ajankohtaisuuden vuoksi mahdollista tehdä myös jatkotutkimus.
Kilpailun kiristyminen sekä digitalisoitumisen vaikutukset ovat mullistaneet kilpailukentän myös musiikkibisnekselle. Opinnäytetyö syntyi ilmiön ajankohtaisuudesta. Brandeista puhutaan paljon ja lähdeaineistoa apuna käyttäen aiheesta syntyi teoriapohja, joka käy läpi brandikäsitteiden lisäksi sitouttamisen, visuaalisen identiteetin ja brandikritiikin. Työssä esitellään myös henkilöbrandit ja brandi-ikonit. Musiikkibrandi-ikonista esimerkkinä käytetään rockyhtye Kissiä, jonka meriitit ovat etenkin tehokkaan markkinoinnin ja brandinrakentamisen aikaansaannosta.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa esitellään kotimaisia menestyneitä musiikkibrandeja: Robinia, Cheekiä, Rähinä Recordsia ja Brädiä. Työn empiirinen osa on toteutettu laadullisena tutkimuksena, joka on suurimmaksi osaksi kerätty sekundääriaineistosta. Empiriaosassa apuna on käytetty muun muassa verkkodokumentteja sekä artistien tuottamaa sosiaalisen median sisältöä. Robinin, Cheekin ja Rähinä Recordsin brandeja analysoidaan teoriaosassa esiteltävien Tunnettuuden luomisen keinojen sekä Brandin suuntaviivojen rakentamisen avulla. Brädi puolestaan käsitellään läpikäymällä artistilta saatu tiivis puolistrukturoitu haastattelu.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että musiikkibisneksessä artisti voi olla brandi ja brandinhallinnan säännönmukaisuudet voivat päteä myös musiikkibisneksessä. Artistien kohdalla brandinhallinnassa korostuvat fanien huomiointi, erilaistaminen sekä aitous. Brandinrakentaminen on ratkaisu nopeatempoisella ja kilpailulle alttiilla alalla selviytymiseen. Sillä voidaan myös saavuttaa faneja sekä taloudellista hyötyä.
Opinnäytetyö palvelee etenkin artistin urasta haaveilevia ja brandiaiheesta kiinnostuneita. Aiheesta on sen ajankohtaisuuden vuoksi mahdollista tehdä myös jatkotutkimus.