Marketing a crowdfunding campaign through digital marketing channels : case: The Crowdfunding Platform X
Parkku, Mari (2014)
Parkku, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234722
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee joukkorahoituskampanjan markkinointia digitaalisten markkinointikanavien ja erityisesti sosiaalisen median kautta. Joukkorahoitus on kasvava ilmiö maailmalla tarjoten uuden, mielenkiintoisen rahoitusmuodon. Joukkorahoituksella tarkoitetaan toimintaa, jossa ihmiset rahoittavat yrityksiä tai projekteja internetin välityksellä tapahtuvien joukkorahoitusalustojen kautta. Tämä työ on tehty toimeksiantona Joukkorahoitusalusta X:lle, ja se keskittyy pääasiassa osakepohjaiseen joukkorahoitukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten Joukkorahoitusalusta X:n kautta rahoitusta hankkineet yrittäjät ovat markkinoineet kampanjoitaan. Valmista työtä on tarkoitus voida hyödyntää infopakettina tuleville joukkorahoitusyrittäjille kyseisellä alustalla. Se tarjoaa tietoa paitsi joukkorahoituskampanjan markkinoinnista, myös perustietoa joukkorahoituksesta sekä digitaalisesta markkinoinnista painottuen erityisesti some-markkinointiin. Työn liitteeksi on luotu ”lehtinen”, johon on koottu tämän opinnäytetyön perusteella keskeisimmät ohjeet ja neuvot tuleville joukkorahoitusyrittäjille.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Työtä varten on haastateltu neljää yrittäjää, jotka ovat hankkineet rahoitusta Joukkorahoitusalusta X:n kautta onnistuneesti. Haastatteluiden avulla on pyritty muun muassa selvittämään mitä kanavia yrittäjät ovat käyttäneet joukkorahoituskampanjoidensa markkinointiin, millaista sisältöä he ovat kampanjoidensa aikana jakaneet sekä millaisia neuvoja he antaisivat muille joukkorahoitusta harkitseville yrittäjille.
Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että kaikki yrittäjät käyttivät sosiaalista mediaa hyödykseen joukkorahoituskampanjan markkinoinnissa. Videon merkitystä kampanjan presentaatiossa korostettiin, samoin kampanjan näyttävän aloituksen tärkeyttä. Vahvat, olemassa olevat verkostot sekä tiimin aito intohimo projektia kohtaan ovat ehdottomia. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, ettei yhtä ainoaa oikeaa keinoa markkinoida joukkorahoituskampanjaa ole, vaan ala etsii yhtä vakiintuneita toimintatapoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten Joukkorahoitusalusta X:n kautta rahoitusta hankkineet yrittäjät ovat markkinoineet kampanjoitaan. Valmista työtä on tarkoitus voida hyödyntää infopakettina tuleville joukkorahoitusyrittäjille kyseisellä alustalla. Se tarjoaa tietoa paitsi joukkorahoituskampanjan markkinoinnista, myös perustietoa joukkorahoituksesta sekä digitaalisesta markkinoinnista painottuen erityisesti some-markkinointiin. Työn liitteeksi on luotu ”lehtinen”, johon on koottu tämän opinnäytetyön perusteella keskeisimmät ohjeet ja neuvot tuleville joukkorahoitusyrittäjille.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Työtä varten on haastateltu neljää yrittäjää, jotka ovat hankkineet rahoitusta Joukkorahoitusalusta X:n kautta onnistuneesti. Haastatteluiden avulla on pyritty muun muassa selvittämään mitä kanavia yrittäjät ovat käyttäneet joukkorahoituskampanjoidensa markkinointiin, millaista sisältöä he ovat kampanjoidensa aikana jakaneet sekä millaisia neuvoja he antaisivat muille joukkorahoitusta harkitseville yrittäjille.
Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että kaikki yrittäjät käyttivät sosiaalista mediaa hyödykseen joukkorahoituskampanjan markkinoinnissa. Videon merkitystä kampanjan presentaatiossa korostettiin, samoin kampanjan näyttävän aloituksen tärkeyttä. Vahvat, olemassa olevat verkostot sekä tiimin aito intohimo projektia kohtaan ovat ehdottomia. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, ettei yhtä ainoaa oikeaa keinoa markkinoida joukkorahoituskampanjaa ole, vaan ala etsii yhtä vakiintuneita toimintatapoja.