Ulkoisen työnantajakuvan kehittäminen Avecra Oy:lle hotelli- ja ravintola-alan oppilaitosten näkökulmasta
Suhonen, Elina (2014)
Suhonen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013761
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Avecra Oy:n ulkoisen työnantajakuvan nykytilaa sekä löytää mahdollisia kehityskohteita ulkoisen työnantajakuvan parantamiseksi. Näkökulmana opinnäytetyössä oli toisen ja kolmannen asteen hotelli- ja ravintola-alan oppilaitokset pääkaupunkiseudulla, joiden opiskelijat ovat Avecra Oy:n potentiaalisia työnhakijoita ja -tekijöitä. Oppilaitosten opettajat toimivat ohjaajina opiskelijoiden ja yritysten välillä, joten parantamalla yhteistyötä oppilaitosten ja Avecra Oy:n kesken, voidaan tuoda opiskelijoita lähemmäs yritystä.
Opinnäytetyön taustana toimi Avecra Oy:n oma laajempi Työnantajakuvan parantaminen -projekti sekä Suomen parhaat työpaikat -tutkimus, johon Avecra Oy lähti mukaan alkukeväästä 2014. Opinnäytetyön tarkoituksena olikin tuottaa lisätietoa ja kehitysideoita yritykselle. Lisäksi sen tarkoitus oli antaa oppilaitosten näkökulman yrityksen laajempiin hankkeisiin sekä tukea niiden henkilöstön hankintaan ja sitouttamiseen liittyviä tavoitteita. Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä oli ”Mikä on Avecra Oy:n ulkoisen työnantajakuvan nykytila ja miten sitä voitaisiin parantaa?”.
Tietoperusta rakentui kokonaisvaltaisemman yrityskuvan sekä siihen sisältyvän työnantajakuvan käsitteistä. Näiden pääkäsitteiden lisäksi perehdyttiin imagon, maineen ja viestinnän sisältöön sekä työnantajan houkuttavuustekijöihin ja työnantajakuvan merkitykseen rekrytoinnissa. Tietoperustan tukena käytettiin Avecra Oy:n omia materiaaleja, aiempia hankkeita sekä Suomen parhaat työpaikat –tutkimusta.
Tutkimusmenetelmänä aineistonkeruussa käytettiin hotelli- ja ravintola-alan ammatti- ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden ja opettajien haastattelua. Opiskelijoiden haastattelujen aiheina olivat Avecra Oy:n tunnettuus, työnantajan valintaan vaikuttavat tekijät sekä yrityksen viestintä. Opettajien kysymykset liittyivät yrityksen viestinnän ohella yritysten ja oppilaitosten väliseen yhteistyöhön sekä oppilaitosten työharjoittelu- ja työssäoppimisprosesseihin. Haastattelujen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla ja Avecra Oy:n ulkoisen työnantajakuvan nykytilasta luotiin SWOT -analyysi.
Haastatteluista selvisi, etteivät opiskelijat tunteneet Avecra Oy:tä ollenkaan, vaikka se oli koulun opettajille tuttu yritys. He myös arvostivat työpaikoissa eniten hyvää työilmapiiriä ja kokivat, että hotelli- ja ravintola-alan yritykset eivät viestineet heille tarpeeksi. Opettajat olivat valmiit tiiviimpäänkin yhteistyöhön Avecra Oy:n kanssa molemminpuolisten vierailujen kautta ja kannustivat yritystä kohtaamaan aktiivisemmin opiskelijoita. Lähtökohdat ulkoisen työnantajakuvan kehittämiselle oppilaitoksissa olivat hyvät, sillä Avecra Oy oli saanut positiivista palautetta harjoittelijoilta sekä sitä pidettiin luotettavana yrityksenä. Kehityskohteiksi nousivat yrityksen ulkoinen viestintä, tiiviimmän yhteistyön muodostaminen kouluissa sekä kilpailukykyisen työympäristön parempi esiintuominen.
Opinnäytetyön taustana toimi Avecra Oy:n oma laajempi Työnantajakuvan parantaminen -projekti sekä Suomen parhaat työpaikat -tutkimus, johon Avecra Oy lähti mukaan alkukeväästä 2014. Opinnäytetyön tarkoituksena olikin tuottaa lisätietoa ja kehitysideoita yritykselle. Lisäksi sen tarkoitus oli antaa oppilaitosten näkökulman yrityksen laajempiin hankkeisiin sekä tukea niiden henkilöstön hankintaan ja sitouttamiseen liittyviä tavoitteita. Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä oli ”Mikä on Avecra Oy:n ulkoisen työnantajakuvan nykytila ja miten sitä voitaisiin parantaa?”.
Tietoperusta rakentui kokonaisvaltaisemman yrityskuvan sekä siihen sisältyvän työnantajakuvan käsitteistä. Näiden pääkäsitteiden lisäksi perehdyttiin imagon, maineen ja viestinnän sisältöön sekä työnantajan houkuttavuustekijöihin ja työnantajakuvan merkitykseen rekrytoinnissa. Tietoperustan tukena käytettiin Avecra Oy:n omia materiaaleja, aiempia hankkeita sekä Suomen parhaat työpaikat –tutkimusta.
Tutkimusmenetelmänä aineistonkeruussa käytettiin hotelli- ja ravintola-alan ammatti- ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden ja opettajien haastattelua. Opiskelijoiden haastattelujen aiheina olivat Avecra Oy:n tunnettuus, työnantajan valintaan vaikuttavat tekijät sekä yrityksen viestintä. Opettajien kysymykset liittyivät yrityksen viestinnän ohella yritysten ja oppilaitosten väliseen yhteistyöhön sekä oppilaitosten työharjoittelu- ja työssäoppimisprosesseihin. Haastattelujen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla ja Avecra Oy:n ulkoisen työnantajakuvan nykytilasta luotiin SWOT -analyysi.
Haastatteluista selvisi, etteivät opiskelijat tunteneet Avecra Oy:tä ollenkaan, vaikka se oli koulun opettajille tuttu yritys. He myös arvostivat työpaikoissa eniten hyvää työilmapiiriä ja kokivat, että hotelli- ja ravintola-alan yritykset eivät viestineet heille tarpeeksi. Opettajat olivat valmiit tiiviimpäänkin yhteistyöhön Avecra Oy:n kanssa molemminpuolisten vierailujen kautta ja kannustivat yritystä kohtaamaan aktiivisemmin opiskelijoita. Lähtökohdat ulkoisen työnantajakuvan kehittämiselle oppilaitoksissa olivat hyvät, sillä Avecra Oy oli saanut positiivista palautetta harjoittelijoilta sekä sitä pidettiin luotettavana yrityksenä. Kehityskohteiksi nousivat yrityksen ulkoinen viestintä, tiiviimmän yhteistyön muodostaminen kouluissa sekä kilpailukykyisen työympäristön parempi esiintuominen.