KAJAANIN KAUPUNGIN SISÄISEN VIESTINNÄN TOIMIVUUS TYÖNTEKIJÖIDEN NÄKÖKULMASTA
Juntunen, Heidi (2006)
Juntunen, Heidi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281664
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli kartoittaa suurimmat ongelmakohdat, jotka haittaavat sisäistä tiedonkulkua horisontaalisella ja
vertikaalisella tasolla Kajaanin kaupungissa. Työssä tutkittiin sisäistä viestintää yksiköiden sisällä ja niiden välillä. Kohderyhmänä
olivat Kajaanin kaupungin työntekijät pois lukien esimiesasemassa olevat henkilöt. Opinnäytetyön tarkoituksena
on luoda tutkimustulosten ja teoriataustan pohjalta toimeksiantajalle selvä kuva kaupungin sisäisen viestinnän ongelmista
ja kehittämistarpeista. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat yhteisö-, kaupunkiorganisaatio- sekä
muutos- ja kriisiviestinnän käsitteet. Teoriassa käsitellään muun muassa johtamista ja työhyvinvointia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselylomake oli kaksiosainen, jossa ensimmäinen osa käsitteli koko kaupungin
laajuisen yhteisen viestinnän osia ja toinen osa työyhteisön viestintää. Kyselylomake sisälsi paljon avoimia kysymyksiä,
joilla haluttiin saada kokemusperäistä tietoa ja konkreettisia kehittämisehdotuksia.
Vastaaminen tapahtui esimieheltä saadun paperisen lomakkeen tai sähköisen kyselyn kautta. Sähköinen kysely jaettiin
sähköpostitse kaikille, joilla on sähköpostiosoite. Lisäksi kyselyyn oli linkki kaupungin Intranetissä. Perusjoukosta tavoitettiin
24 % eli 353 työntekijää. Noin kaksisataa vastasi sähköisesti ja noin sata paperilomakkeella.
Saatuja tutkimustuloksia verrattiin johtopäätöksissä vuonna 1998 kaupungin viestintävastaaville tehtyyn haastattelututkimuksen
tuloksiin. Silloiset tulokset osoittivat Kajaanin kaupungin viestinnän olleen vielä suunnittelematonta. Kajaanin
kaupungin viestintästrategia vahvistettiin vasta vuonna 2006. Viestintästrategiassa tämä opinnäytetyö mainitaan sisäisen
viestinnän toimenpiteiden yhteydessä. Tulosten avulla tullaan määrittämään viestinnän kehittämistoimenpiteet ja laatimaan
viestinnän vuosisuunnitelma.
Tutkimuksen kohderyhmä arvioi viestintäjärjestelmän kaipaavan kehittämistä. Lisäksi tulokset osoittivat, että viestintäasenteissa
on eroja, ja että viestintä on vaikuttanut huomattavasti työilmapiiriin ja työssäviihtymiseen. Tutkimukseen
osallistuneet toivoivat enemmän avointa keskustelua oman työyhteisön ja koko kaupungin työntekijöiden kesken. Lisäksi
työntekijät osoittivat tiedonhalun olevan suuri, mutta kokevat esimerkiksi ajanpuutteen estävän viestimistä ja tiedotteiden
seuraamista. Joissakin työyksiköissä viestintäkanaviin eivät lukeudu sähköiset viestimet, mikä koetaan myös ongelmalliseksi.
Kaupungin viestintäkulttuuri tulisi saada mahdollisimman yhtenäiseksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi.
vertikaalisella tasolla Kajaanin kaupungissa. Työssä tutkittiin sisäistä viestintää yksiköiden sisällä ja niiden välillä. Kohderyhmänä
olivat Kajaanin kaupungin työntekijät pois lukien esimiesasemassa olevat henkilöt. Opinnäytetyön tarkoituksena
on luoda tutkimustulosten ja teoriataustan pohjalta toimeksiantajalle selvä kuva kaupungin sisäisen viestinnän ongelmista
ja kehittämistarpeista. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat yhteisö-, kaupunkiorganisaatio- sekä
muutos- ja kriisiviestinnän käsitteet. Teoriassa käsitellään muun muassa johtamista ja työhyvinvointia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselylomake oli kaksiosainen, jossa ensimmäinen osa käsitteli koko kaupungin
laajuisen yhteisen viestinnän osia ja toinen osa työyhteisön viestintää. Kyselylomake sisälsi paljon avoimia kysymyksiä,
joilla haluttiin saada kokemusperäistä tietoa ja konkreettisia kehittämisehdotuksia.
Vastaaminen tapahtui esimieheltä saadun paperisen lomakkeen tai sähköisen kyselyn kautta. Sähköinen kysely jaettiin
sähköpostitse kaikille, joilla on sähköpostiosoite. Lisäksi kyselyyn oli linkki kaupungin Intranetissä. Perusjoukosta tavoitettiin
24 % eli 353 työntekijää. Noin kaksisataa vastasi sähköisesti ja noin sata paperilomakkeella.
Saatuja tutkimustuloksia verrattiin johtopäätöksissä vuonna 1998 kaupungin viestintävastaaville tehtyyn haastattelututkimuksen
tuloksiin. Silloiset tulokset osoittivat Kajaanin kaupungin viestinnän olleen vielä suunnittelematonta. Kajaanin
kaupungin viestintästrategia vahvistettiin vasta vuonna 2006. Viestintästrategiassa tämä opinnäytetyö mainitaan sisäisen
viestinnän toimenpiteiden yhteydessä. Tulosten avulla tullaan määrittämään viestinnän kehittämistoimenpiteet ja laatimaan
viestinnän vuosisuunnitelma.
Tutkimuksen kohderyhmä arvioi viestintäjärjestelmän kaipaavan kehittämistä. Lisäksi tulokset osoittivat, että viestintäasenteissa
on eroja, ja että viestintä on vaikuttanut huomattavasti työilmapiiriin ja työssäviihtymiseen. Tutkimukseen
osallistuneet toivoivat enemmän avointa keskustelua oman työyhteisön ja koko kaupungin työntekijöiden kesken. Lisäksi
työntekijät osoittivat tiedonhalun olevan suuri, mutta kokevat esimerkiksi ajanpuutteen estävän viestimistä ja tiedotteiden
seuraamista. Joissakin työyksiköissä viestintäkanaviin eivät lukeudu sähköiset viestimet, mikä koetaan myös ongelmalliseksi.
Kaupungin viestintäkulttuuri tulisi saada mahdollisimman yhtenäiseksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi.