Brändin tunnettuuden lisääminen verkkoviestinnän avulla : Case: Yritys X
Tyllilä, Kati; Myllymäki, Lisa (2014)
Tyllilä, Kati
Myllymäki, Lisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252641
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin muotialalla toimivan toimeksiantajayrityksen, X:n, ulkoisen verkkoviestinnän nykytilaa ja kehitettiin tämän toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tärkeimpänä tavoitteena opinnäytetyössä oli tuoda brändin nimeä julki sosiaalista mediaa hyödyntämällä. Markkinointiviestinnän lisäksi opiskeltiin teoriaa brändäyksestä ja lanseerauksesta. Opinnäytetyössä pyrittiin sosiaalisen median toimin vahvistamaan X:n brändiä ja sen tunnettuutta.
Pohtiessaan mahdollisia eri toiminta-alustoja toimeksiantaja ja opinnäytetyöntekijät totesivat Facebookin olevan tämänhetkisistä palveluista paras vaihtoehto. Facebook on ollut viime vuosien trendi, mutta se mahdollistaa myös laaja-alaisen ja samalla edullisen mainonnan yrityksille mikäli sitä hyödyntää oikein. Facebookin tiedetään kuitenkin menettävän jatkuvasti suosiotaan, vaikka sen kautta tällä hetkellä tavoittaa valtavan määrän ihmisiä. Tulevaisuutta ajatellen opinnäytetyöntekijät lisäsivät Instagram-kuvienjakopalvelun toiseksi aktiiviseksi alustaksi. Myös Pinterest-nimiseen kuvien selailupalveluun kehitettiin uusia toimintatapoja uusien seuraajien saamiseksi.
Lopputuloksina opinnäytetyössä oli brändille tehdyt uudet Facebook-sivut, joiden sisältö vastaa potentiaalisten asiakkaiden tarpeita. Sivut sisältävät tietoa tuotteista, ohjaavat muille brändin sivustoille ja kertovat, mistä tuotteita on saatavilla. Seuraajamäärälliset tavoitteet täyttyivät lähestulkoon. Toiminta Instagramissa todettiin myös kannattavaksi, koska palveluun voi jakaa kännykkälaatuisia ja epävirallisia tuotekuvia. ”Sneak peek” –tyyppiset kuvat ovat seuraajia kiinnostavia, mutta eivät tyylinsä takia näytä hyviltä virallisilla Facebook-sivuilla.
Pohtiessaan mahdollisia eri toiminta-alustoja toimeksiantaja ja opinnäytetyöntekijät totesivat Facebookin olevan tämänhetkisistä palveluista paras vaihtoehto. Facebook on ollut viime vuosien trendi, mutta se mahdollistaa myös laaja-alaisen ja samalla edullisen mainonnan yrityksille mikäli sitä hyödyntää oikein. Facebookin tiedetään kuitenkin menettävän jatkuvasti suosiotaan, vaikka sen kautta tällä hetkellä tavoittaa valtavan määrän ihmisiä. Tulevaisuutta ajatellen opinnäytetyöntekijät lisäsivät Instagram-kuvienjakopalvelun toiseksi aktiiviseksi alustaksi. Myös Pinterest-nimiseen kuvien selailupalveluun kehitettiin uusia toimintatapoja uusien seuraajien saamiseksi.
Lopputuloksina opinnäytetyössä oli brändille tehdyt uudet Facebook-sivut, joiden sisältö vastaa potentiaalisten asiakkaiden tarpeita. Sivut sisältävät tietoa tuotteista, ohjaavat muille brändin sivustoille ja kertovat, mistä tuotteita on saatavilla. Seuraajamäärälliset tavoitteet täyttyivät lähestulkoon. Toiminta Instagramissa todettiin myös kannattavaksi, koska palveluun voi jakaa kännykkälaatuisia ja epävirallisia tuotekuvia. ”Sneak peek” –tyyppiset kuvat ovat seuraajia kiinnostavia, mutta eivät tyylinsä takia näytä hyviltä virallisilla Facebook-sivuilla.