Tilapäisen ravintolatoiminnan kehittäminen asiakaslähtöisyyden avulla : case Pop up Happening
Lundqvist, Mariann (2014)
Lundqvist, Mariann
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää turkulaisen terassiravintolan Pop up Happeningin toimintaa kannattavammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin, konseptin sekä palvelun ja henkilökunnan toiminnan kehittämistä. Käsitellyt aiheet tukevat terassiravintolan ydinliiketoimintojen parantamista siten, että ne tulevaisuudessa palvelisivat toimeksiantajaa sekä asiakkaita mahdollisimman hyvin.
Markkinoinnin näkökulmana oli edullisten, asiakaslähtöisten viestintäkeinojen tutkiminen. Suusanallisen viestinnän avulla ravintolat voivat helposti saada itsensä tunnetuksi. Positiivista suusanallista viestintää voi lisätä esimerkiksi hyvien tuotteiden avulla sekä luomalla omaperäisen ravintolaympäristön. Ravintolan läsnäolo Internetissä on myös hyvin tärkeää. Ravintolan konsepti auttaa ravintolaa erottumaan markkinoilla. Konseptin tulee olla huolella suunniteltu ja kokonaisvaltaisesti toteutettu. Silloin se tuo arvoa asiakkaille. Koko ravintolatoiminnan tulisi kuitenkin pohjautua siihen, mitä omat asiakkaat haluavat, tarvitsevat ja arvostavat.
Asiakaskyselyssä selvitettiin muun muassa asiakkaiden mielipiteitä Pop up Happeningista. Kyselyn vastauksista selvisi esimerkiksi, että Pop up Happeningin hyvä sijainti oli houkutteleva, mutta tuotevalikoimaa kritisoitiin. Vastaajat kaipasivat myös enemmän tietoa terassiravintolan toiminnasta, Pop up Happening osoittautui melko tuntemattomaksi kyselyn vastausten perusteella. Tutkimuksen perusteella myös Pop up Happeningin työntekijöiden rekrytointi tulisi uudistaa.
Markkinoinnin näkökulmana oli edullisten, asiakaslähtöisten viestintäkeinojen tutkiminen. Suusanallisen viestinnän avulla ravintolat voivat helposti saada itsensä tunnetuksi. Positiivista suusanallista viestintää voi lisätä esimerkiksi hyvien tuotteiden avulla sekä luomalla omaperäisen ravintolaympäristön. Ravintolan läsnäolo Internetissä on myös hyvin tärkeää. Ravintolan konsepti auttaa ravintolaa erottumaan markkinoilla. Konseptin tulee olla huolella suunniteltu ja kokonaisvaltaisesti toteutettu. Silloin se tuo arvoa asiakkaille. Koko ravintolatoiminnan tulisi kuitenkin pohjautua siihen, mitä omat asiakkaat haluavat, tarvitsevat ja arvostavat.
Asiakaskyselyssä selvitettiin muun muassa asiakkaiden mielipiteitä Pop up Happeningista. Kyselyn vastauksista selvisi esimerkiksi, että Pop up Happeningin hyvä sijainti oli houkutteleva, mutta tuotevalikoimaa kritisoitiin. Vastaajat kaipasivat myös enemmän tietoa terassiravintolan toiminnasta, Pop up Happening osoittautui melko tuntemattomaksi kyselyn vastausten perusteella. Tutkimuksen perusteella myös Pop up Happeningin työntekijöiden rekrytointi tulisi uudistaa.