Toimintamallin laatiminen psyykkaritoimintaan
Seunavaara, Rosa-Maria; Korhonen, Emmi (2014)
Seunavaara, Rosa-Maria
Korhonen, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234696
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuuluu EK-ARTU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on luoda turvallisuussunnitelma Etelä-Kymenlaakson asukkaille. Hankkeen tarkoituksena on tukea alueen kuntien turvallisuusuunnittelua.
Opinnäyteyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli Kotkan psyykkareiden toiminnasta. Psyykkari on psykiatrinen sairaanhoitaja, joka työskentelee peruskouluissa. Toimintamallin tarkoituksena oli kehittää psyykkareiden työtä tuomalla heidän työtään näkyville sekä osoittaa työn tärkeys. Toimintamalli on rakennettu teoreettisen viitekehyksen sekä käytännön tiedon pohjalta. Toimintatutkimus on kehittämistyö, jota voidaan sanoa kvalitatiiviseksi eli laadulliseksi tutkimukseksi. Tutkimusmenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta, joka sopi työmme toteutukseen. Toteutimme toimintamallin käytännön tiedon keruun haastatteluiden sekä havainnointien avulla.
Tutkimuksemme tuloksista kävi ilmi, että Kotkassa psyykkarin tarve näkyy suurena eikä kahdella psyykkarilla ole resursseja vastata koko Kotkan koulujen tarpeeseen. Koulun henkilökunta sekä oppilaat itse ovat huomanneet psyykkareiden tarpeellisuuden. Psyykkareiden toiminnan ollessa vielä melko uutta, ongelmaksi muodostui tietämättömyys psyykkareiden toimenkuvasta. Psyykkareiden työnkuva menee osittain päällekkäin koulun muiden työntekijöiden työnkuvien kanssa, minkä vuoksi siihen toivottaisiin selvennystä.
Opinnäyteyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli Kotkan psyykkareiden toiminnasta. Psyykkari on psykiatrinen sairaanhoitaja, joka työskentelee peruskouluissa. Toimintamallin tarkoituksena oli kehittää psyykkareiden työtä tuomalla heidän työtään näkyville sekä osoittaa työn tärkeys. Toimintamalli on rakennettu teoreettisen viitekehyksen sekä käytännön tiedon pohjalta. Toimintatutkimus on kehittämistyö, jota voidaan sanoa kvalitatiiviseksi eli laadulliseksi tutkimukseksi. Tutkimusmenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta, joka sopi työmme toteutukseen. Toteutimme toimintamallin käytännön tiedon keruun haastatteluiden sekä havainnointien avulla.
Tutkimuksemme tuloksista kävi ilmi, että Kotkassa psyykkarin tarve näkyy suurena eikä kahdella psyykkarilla ole resursseja vastata koko Kotkan koulujen tarpeeseen. Koulun henkilökunta sekä oppilaat itse ovat huomanneet psyykkareiden tarpeellisuuden. Psyykkareiden toiminnan ollessa vielä melko uutta, ongelmaksi muodostui tietämättömyys psyykkareiden toimenkuvasta. Psyykkareiden työnkuva menee osittain päällekkäin koulun muiden työntekijöiden työnkuvien kanssa, minkä vuoksi siihen toivottaisiin selvennystä.