Johtimien ja akustoinnin merkitys henkilöauton äänentoistossa
Salminen, Niko (2022)
Salminen, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083239
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tutkia henkilöauton äänentoistoon vaikuttavia passiivisia tekijöitä, joita ovat kaiutinpiirien kaapelit ja auton akustointi. Kaiutinkaapelit sekä äänieristeinä käytettävät vaimennusmateriaalit ovat kiisteltyjä aiheita harrastajien keskuudessa, sillä niiden tieteellisesti todistettuja vaikutuksia ei ole aina saatavilla. Pelkästään kuuloon perustuva vaikutusten arviointi on arviointitapana virheellinen, sillä kuultu muutos, joka ei ole mitattavissa on mahdoton.
Työhön kuului teorian lisäksi neljä osuutta: vakiolaitteiston tutkiminen, vahvistintehon kasvattaminen muuten vakiokokoonpanossa, kaapeleiden ja vaimennusten vaihto säilyttäen erillinen vahvistin sekä vahvistintehon pienentäminen poistamalla erillinen vahvistin. Osuuksien aikana mittaukset suoritettiin sekä oskilloskoopilla, LCR-mittarilla, dB-mittarilla, pienvastusmittarilla sekä APM-taajuusvasteenmittalaitteella. Mittaustulosten avulla myös laskettiin kaiutinpiirissä vaikuttavia suureita, kuten reaktanssi ja impedanssi.
Työn aikana saatiin mitattua ja laskettua kaikki oleelliset ominaisuudet auton äänentoistosta. Kuuloon perustuvat vaikutukset saatiin mitattua dB-mittarilla sekä APM-mittalaitteella. Mittausten ja laskujen perusteella voidaan todeta, että kaiutinkaapeleilla sekä äänenvaimennusmateriaaleilla on sekä kuultava että mitattava vaikutus äänentoistoon.
Työhön kuului teorian lisäksi neljä osuutta: vakiolaitteiston tutkiminen, vahvistintehon kasvattaminen muuten vakiokokoonpanossa, kaapeleiden ja vaimennusten vaihto säilyttäen erillinen vahvistin sekä vahvistintehon pienentäminen poistamalla erillinen vahvistin. Osuuksien aikana mittaukset suoritettiin sekä oskilloskoopilla, LCR-mittarilla, dB-mittarilla, pienvastusmittarilla sekä APM-taajuusvasteenmittalaitteella. Mittaustulosten avulla myös laskettiin kaiutinpiirissä vaikuttavia suureita, kuten reaktanssi ja impedanssi.
Työn aikana saatiin mitattua ja laskettua kaikki oleelliset ominaisuudet auton äänentoistosta. Kuuloon perustuvat vaikutukset saatiin mitattua dB-mittarilla sekä APM-mittalaitteella. Mittausten ja laskujen perusteella voidaan todeta, että kaiutinkaapeleilla sekä äänenvaimennusmateriaaleilla on sekä kuultava että mitattava vaikutus äänentoistoon.