KAUAN ELÄKÖÖN SUOMALAINEN KEKRI!
Herranen, Elina; Kaartinen, Maiju (2006)
Herranen, Elina
Kaartinen, Maiju
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041918
Tiivistelmä
Kekri on vanha, syksyisin vietettävä sadonkorjuujuhla talon töiden ollessa tehty. Vanha vuosi päättyi
kekriin ja uusi alkoi jakoajan päätyttyä. Kekrin perinteisiin liittyi pässin uhraamisen lisäksi monia muita
taikoja ja uskomuksia. Myös ruoalla oli suuri merkitys juhlassa.
Kekritapahtuma on saanut oman paikkansa Kajaanin syksyssä. Tapahtuma järjestettiin vuonna 2005 jo
neljättä kertaa. Kekri-tapahtuman avajaiset ovat keränneet joka vuosi kaupunkilaisia Kajaanin
Raatihuoneen torille ihastelemaan suurta kekripukkia. Tapahtuman huipennus on koettu aina viikko
avajaisten jälkeen, kun kekripukki on viety kulkueen saattelemana Kauppatorin rantaan poltettavaksi.
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia tapahtuman imagoa ja ihmisten mielikuvia siitä. Tavoitteena on
tutkia, kohtaavatko kävijöiden ja järjestäjien odotukset ja mielikuvat. Tutkimuksessa on haastateltu
vuoden 2005 tapahtuman kävijöitä ja järjestäjiä. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina, eli tutkimus on
kvalitatiivinen. Teemahaastattelu oli sopiva menetelmä tutkimuksen tekoon, koska haastatteluhetkellä
oli mahdollisuus esittää myös täsmäkysymyksiä ja näin tarkentaa vastausten sisältöä. Tutkimus on
ajankohtainen, koska Kajaanissa on herätelty vanhaa kekriperinnettä ja muutoinkin kekri perinteineen
on herättänyt viime aikoina keskustelua ympäri maata. Tutkimuksesta hyötyvät ennen kaikkea järjestäjät,
koska tutkimustuloksista ilmeni, että tapahtumalle halutaan jatkoa. Tulosten perusteella kävijät
kaipasivat tapahtumaan lisää ohjelmaa lapsiperheille ja tapahtuman markkinointi koettiin vähäiseksi.
kekriin ja uusi alkoi jakoajan päätyttyä. Kekrin perinteisiin liittyi pässin uhraamisen lisäksi monia muita
taikoja ja uskomuksia. Myös ruoalla oli suuri merkitys juhlassa.
Kekritapahtuma on saanut oman paikkansa Kajaanin syksyssä. Tapahtuma järjestettiin vuonna 2005 jo
neljättä kertaa. Kekri-tapahtuman avajaiset ovat keränneet joka vuosi kaupunkilaisia Kajaanin
Raatihuoneen torille ihastelemaan suurta kekripukkia. Tapahtuman huipennus on koettu aina viikko
avajaisten jälkeen, kun kekripukki on viety kulkueen saattelemana Kauppatorin rantaan poltettavaksi.
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia tapahtuman imagoa ja ihmisten mielikuvia siitä. Tavoitteena on
tutkia, kohtaavatko kävijöiden ja järjestäjien odotukset ja mielikuvat. Tutkimuksessa on haastateltu
vuoden 2005 tapahtuman kävijöitä ja järjestäjiä. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina, eli tutkimus on
kvalitatiivinen. Teemahaastattelu oli sopiva menetelmä tutkimuksen tekoon, koska haastatteluhetkellä
oli mahdollisuus esittää myös täsmäkysymyksiä ja näin tarkentaa vastausten sisältöä. Tutkimus on
ajankohtainen, koska Kajaanissa on herätelty vanhaa kekriperinnettä ja muutoinkin kekri perinteineen
on herättänyt viime aikoina keskustelua ympäri maata. Tutkimuksesta hyötyvät ennen kaikkea järjestäjät,
koska tutkimustuloksista ilmeni, että tapahtumalle halutaan jatkoa. Tulosten perusteella kävijät
kaipasivat tapahtumaan lisää ohjelmaa lapsiperheille ja tapahtuman markkinointi koettiin vähäiseksi.