Hankinnan portaat: hankintatoiminnan kehittäminen osallistavalla strategiatyöllä
Laukkanen, Veli-Pekka (2014)
Laukkanen, Veli-Pekka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selittää, kuvata ja arvioida hankintastrategiaprosessiin liittyviä tekijöitä ja kehittää toimintatutkimuksen keinoin kohdeorganisaation Rovaniemen koulutuskuntayhtymän hankintatoimintaa ja hyödyntää tutkimuksessa saatua tietoa organisaation strategiaprosesseissa.
Tutkimuksessa käytettiin teoriapohjana osallistavaa strategiatyöprosessia ja tutkimusongelmaksi muotoutui: Miten yhteistoiminnallisesti luodaan Rovaniemen koulutuskuntayhtymän toimintaa tukeva hankintastrategia? Tutkimuksen käynnistymisvaiheessa teoriapohjan kautta tutkimusongelmasta johdettuja kysymyksiä olivat: Miksi hankintastrategia laaditaan? Mitä lisäarvoa hankintastrategiasta on? Miten hankintastrategia laaditaan tukemaan organisaatioin toimintaa? Lähtökohtana oli käytännön toiminnan muutos ja kehittäminen aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto sisältää eri tiedonkeruu menetelmiä (triangulation of evidence) osallistuva ha-vainnointi, työryhmä haastattelut ja kirjallinen aineisto. Aineistoa hankittiin kattavasti eri menetelmin. Tässä tut-kimuksessa keskeisessä roolissa on osallistaminen ja tiedonantajina ovat organisaation eri asemissa työskentelevät avainhenkilöt, hankintaprosessin asiantuntijoita eri tulosalueilta.
Tämän tutkimuksen tavoite on ollut haastava ja vaatinut onnistuakseen hankintatoiminnan asiantuntijoita, johdon sitoutumista ja päättäväisyyttä sekä aikaa osallistua strategiatyöhön.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin. Vastauksia kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin tutkimukses-sa kerätystä aineistosta.
Kehittämistyön ja tutkimustulokset toimeksiantaja koki hyödylliseksi. Tukimustuloksia toimeksiantaja käyttää kuntayhtymän käynnistyvässä strategiaprosessissa johdon sitouttamiseen ja eri tahojen osallistamiseen sekä yhteistoiminnan kehittämiseen. Kehittämistyön tuotoksena syntyneet Hankinnan portaat hankintastrategian linjaukset on jo prosessin aikana osittain viety käytäntöön ja jatkotyöstettäväksi hankintaprosessissa toimiville.
Tutkimuksessa käytettiin teoriapohjana osallistavaa strategiatyöprosessia ja tutkimusongelmaksi muotoutui: Miten yhteistoiminnallisesti luodaan Rovaniemen koulutuskuntayhtymän toimintaa tukeva hankintastrategia? Tutkimuksen käynnistymisvaiheessa teoriapohjan kautta tutkimusongelmasta johdettuja kysymyksiä olivat: Miksi hankintastrategia laaditaan? Mitä lisäarvoa hankintastrategiasta on? Miten hankintastrategia laaditaan tukemaan organisaatioin toimintaa? Lähtökohtana oli käytännön toiminnan muutos ja kehittäminen aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto sisältää eri tiedonkeruu menetelmiä (triangulation of evidence) osallistuva ha-vainnointi, työryhmä haastattelut ja kirjallinen aineisto. Aineistoa hankittiin kattavasti eri menetelmin. Tässä tut-kimuksessa keskeisessä roolissa on osallistaminen ja tiedonantajina ovat organisaation eri asemissa työskentelevät avainhenkilöt, hankintaprosessin asiantuntijoita eri tulosalueilta.
Tämän tutkimuksen tavoite on ollut haastava ja vaatinut onnistuakseen hankintatoiminnan asiantuntijoita, johdon sitoutumista ja päättäväisyyttä sekä aikaa osallistua strategiatyöhön.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin. Vastauksia kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin tutkimukses-sa kerätystä aineistosta.
Kehittämistyön ja tutkimustulokset toimeksiantaja koki hyödylliseksi. Tukimustuloksia toimeksiantaja käyttää kuntayhtymän käynnistyvässä strategiaprosessissa johdon sitouttamiseen ja eri tahojen osallistamiseen sekä yhteistoiminnan kehittämiseen. Kehittämistyön tuotoksena syntyneet Hankinnan portaat hankintastrategian linjaukset on jo prosessin aikana osittain viety käytäntöön ja jatkotyöstettäväksi hankintaprosessissa toimiville.