Ripalaattajärjestelmän kehittäminen parkkitalokonseptissa – ekologinen viitekehys
Lipiäinen, Henna (2014)
Lipiäinen, Henna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164420
Tiivistelmä
Euroopan unionin jäsenmaille asetetut ilmastostrategian 20-20-20 mukaiset tavoitteet ovat: 1.) kasvihuonepäästöjen vähentäminen 20 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä, 2.) uusiutuvan energian määrän lisääminen 20 %:iin käytetystä energiasta sekä 3.) energian kokonaiskulutuksen vähentäminen 20 prosenttia. Suomen rakennetulle ympäristölle asetetut maakohtaiset tavoitteet on kirjattu ERA 2017-ohjelmaan. Ohjelmassa annetaan toimintasuosituksia rakennetun ympäristön CO2-päästöjen ja energiankulutuksen pienentämiseksi. Rakennetun ympäristön CO2-päästöjen osuus on noin 40 % kokonaispäästöistä. Rakentamisen ja materiaalituoteteollisuuden osuus tästä on noin 6 prosenttia ja liikenteen 19 prosenttia. Suomen tavoitteena on täyttää EU:n ilmastostrategiset velvoitteet vuoteen 2017 mennessä.
Opinnäytetyössä mietittiin asemakaavoituksen merkitystä rakentamiseen ja sen merkitystä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa nykytutkimuksen perusteella. Yhdyskuntarakenne ja kaavoitus vaikuttavat liikennemäärään ja edelleen päästöihin. Henkilöautoilun ympäristökuormituksen vähentämisen kannalta tärkeää on helppo liikkuvuus ja mahdollisuus julkisen liikenteen käyttöön, esimerkiksi liitäntäpysäköinnin muodossa. Lisäksi mietittiin korkean ja tiiviin rakentamisen ja pysäköimisen ongelmia, eli tilanteita, joissa parkkitaloratkaisua voitaisiin käyttää. Tällaisissa tilanteissa rakentamisen tehokkuusluvun ea tulee olla vähintään 0,5. Rakennetekniikan osalta tutkittiin, kuinka parkkitalojen CO2-päästölukua voitaisiin materiaaliteknisesti pienentää ja kuinka voitaisiin suunnitella mahdollisimman ekotehokas parkkitalo, kun vertailumateriaaleina käytetään ripa- ja kuorilaattaa. Ekotehokkuuden mittarina käytettiin arvoa CO2 kg/autopaikka.
Työ toimii ohjaavana materiaalina rakennesuunnittelijoille runkovaihtoehtoa valittaessa, kun ohjaavana laadullisena tekijänä on mahdollisimman pieni ympäristökuormitus.Työn tilaaja on Parma Oy.
Opinnäytetyössä mietittiin asemakaavoituksen merkitystä rakentamiseen ja sen merkitystä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa nykytutkimuksen perusteella. Yhdyskuntarakenne ja kaavoitus vaikuttavat liikennemäärään ja edelleen päästöihin. Henkilöautoilun ympäristökuormituksen vähentämisen kannalta tärkeää on helppo liikkuvuus ja mahdollisuus julkisen liikenteen käyttöön, esimerkiksi liitäntäpysäköinnin muodossa. Lisäksi mietittiin korkean ja tiiviin rakentamisen ja pysäköimisen ongelmia, eli tilanteita, joissa parkkitaloratkaisua voitaisiin käyttää. Tällaisissa tilanteissa rakentamisen tehokkuusluvun ea tulee olla vähintään 0,5. Rakennetekniikan osalta tutkittiin, kuinka parkkitalojen CO2-päästölukua voitaisiin materiaaliteknisesti pienentää ja kuinka voitaisiin suunnitella mahdollisimman ekotehokas parkkitalo, kun vertailumateriaaleina käytetään ripa- ja kuorilaattaa. Ekotehokkuuden mittarina käytettiin arvoa CO2 kg/autopaikka.
Työ toimii ohjaavana materiaalina rakennesuunnittelijoille runkovaihtoehtoa valittaessa, kun ohjaavana laadullisena tekijänä on mahdollisimman pieni ympäristökuormitus.Työn tilaaja on Parma Oy.