Tuotteistaminen ja lastentapahtuman suunnittelu, case: Imatra Big Band Festival
Mehtomaa, Niina; Rautio, Niina-Riikka (2009)
Mehtomaa, Niina
Rautio, Niina-Riikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281693
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän mieltymyksiä koskien lastentapahtuman järjestämistä, ja mieltymysten pohjalta luotiin lastentapahtumakokonaisuus Imatra Big Band Festival -viikolle 2010.
Tiedon keräämiseen käytettiin useita eri menetelmiä, joita olivat haastattelu, havainnointi ja benchmarking. Tutkimusmenetelmä oli pääosin kvalitatiivinen eli laadullinen, mutta apuna käytettiin myös kvantitatiivista eli määrällistä tutkimustapaa. Aineisto kerättiin käyttäen apuna haastattelulomaketta, joka sisälsi sekä strukturoituja että puolistrukturoituja avoimia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat esikoulu- ja ala-asteikäiset lapset, ja kaiken kaikkiaan haastatteluun vastasi 22 lasta. Haastattelutuloksia tukemaan toteutettiin päiväkodissa myös ryhmähaastattelu, johon osallistui 19 lasta.
Haastatteluissa selvisi lasten asenteita ja henkilökohtaisia mieltymyksiä erilaisia harrastuksia, leikkejä ja tapahtuma-aktiviteetteja kohtaan. Lisäksi ilmenivät lasten tarpeet ja musiikilliset toiveet koskien lastentapahtumaa. Tulosten pohjalta voitiin tehdä johtopäätöksiä, joiden avulla ideoitiin lastentapahtumakokonaisuus.
Tuloksista kävi ilmi lasten pitävän sellaisista aktiviteeteista, jotka ovat haastavia joko älyllisesti, liikunnallisesti tai taiteellisesti. Myös ryhmässä toimiminen sekä kilpaileminen ovat suosittuja kohderyhmän keskuudessa.
Tulosten avulla kehitettiin lastentapahtumakokonaisuus, joka hyödyttää Imatra Big Band Festival – organisaatiota ja muita yhteistyökumppaneita lastentapahtuman järjestämisessä.
Tiedon keräämiseen käytettiin useita eri menetelmiä, joita olivat haastattelu, havainnointi ja benchmarking. Tutkimusmenetelmä oli pääosin kvalitatiivinen eli laadullinen, mutta apuna käytettiin myös kvantitatiivista eli määrällistä tutkimustapaa. Aineisto kerättiin käyttäen apuna haastattelulomaketta, joka sisälsi sekä strukturoituja että puolistrukturoituja avoimia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat esikoulu- ja ala-asteikäiset lapset, ja kaiken kaikkiaan haastatteluun vastasi 22 lasta. Haastattelutuloksia tukemaan toteutettiin päiväkodissa myös ryhmähaastattelu, johon osallistui 19 lasta.
Haastatteluissa selvisi lasten asenteita ja henkilökohtaisia mieltymyksiä erilaisia harrastuksia, leikkejä ja tapahtuma-aktiviteetteja kohtaan. Lisäksi ilmenivät lasten tarpeet ja musiikilliset toiveet koskien lastentapahtumaa. Tulosten pohjalta voitiin tehdä johtopäätöksiä, joiden avulla ideoitiin lastentapahtumakokonaisuus.
Tuloksista kävi ilmi lasten pitävän sellaisista aktiviteeteista, jotka ovat haastavia joko älyllisesti, liikunnallisesti tai taiteellisesti. Myös ryhmässä toimiminen sekä kilpaileminen ovat suosittuja kohderyhmän keskuudessa.
Tulosten avulla kehitettiin lastentapahtumakokonaisuus, joka hyödyttää Imatra Big Band Festival – organisaatiota ja muita yhteistyökumppaneita lastentapahtuman järjestämisessä.