BARBAARIT MENNEISYYDESTÄ -ELOKUVAN DVD- MARKKINOINTISUUNNITELMA
Norvanto, Miika J. (2007)
Norvanto, Miika J.
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271624
Tiivistelmä
Barbaarit menneisyydestä on vuonna 2001 julkaistu amatöörielokuva, jonka on valmistanut Black Lion-niminen
yritys. Barbaarit menneisyydestä –elokuva on jo vanhentunut tuote, jota ei ole julkaistu videolla tai DVD:llä.
Black Lion halusi selvittää, onko elokuvan julkaisu kannattavaa ja millä tavalla. Työn tarkoituksena oli löytää vastauksia
siihen, kuinka amatöörielokuva voitaisiin julkaista kannattavasti. Vastauksia selvitettiin toiminnallisen
opinnäytetyön kautta, joka toteutettiin päättelymenetelmällä, käyttäen perustana tekijän hiljaista tietoa, elokuvaalan
julkaisuja sekä tilastoja.
Barbaarit menneisyydestä –elokuvan DVD-julkaisulle valmistettiin markkinoinnin teorioiden pohjalta markkinointisuunnitelma.
Työtä rajattiin keskittymällä uudistetun tuotteen markkinoille viemiseen. Markkinointisuunnitelma
kartoitti kilpailu- ja toimintaympäristöt, kohderyhmät sekä alan tulevaisuudennäkymät.
SWOT-analyysien jälkeen tuote rakennettiin kerrokselliseksi kokonaisuudeksi. Tuote hinnoiteltiin ja asemoitiin
suhteessa muihin elokuviin, ja sille asetettiin määrälliset myyntitavoitteet. Muiksi tavoitteiksi asetettiin yrityksen
tunnettuuden lisääminen. Saatavuusratkaisut olivat suunnitelman keskeisin ongelma, jonka ratkaisemiseksi luotiin
kaksi erilaista toimintamallia. 1. vaihtoehtomalli keskittyy tuotteen julkaisemiseen Internetissä, ja Black Lion hoitaa
käytännön myyntityön. 2. vaihtoehtomallissa toimitaan provisio-osuudella, jolloin tuote annetaan myytäväksi
kauppaketjujen ja Internet-kauppojen valikoimaan. Markkinointistrategiaksi valittiin differointi ja mainontapäätökset
keskitettiin Internet-mainontaan sekä PR-toimintaan.
Markkinointisuunnitelman eri osa-alueet aikataulutettiin ja tehtäville valittiin vastuuhenkilöt. Myyntiennusteiden
ja kulukartoituksien perusteella tehtiin budjetoinnit saatavuusratkaisujen mukaisesti. Riskianalyysin jälkeen todettiin,
että molemmat toimintamallit johtaisivat kannattavaan julkaisuun, mutta 2. vaihtoehtomalli toteuttaisi asetetut
tavoitteet paremmin. Kannattavuutta heikentävä tekijä oli extramateriaalien kallis valmistusprosessi.
Ratkaisut amatöörielokuvan kannattavaan julkaisuun löytyivät laadukkaista lisäarvotekijöistä, tuotteen differoinnista,
valtakunnallisista saatavuusratkaisuista, kustannustehokkaasta Internet-markkinoinnista sekä suurista myyntivolyymeista.
Extramateriaalien valmistamista voitaisiin helpottaa ja halventaa sitomalla ne elokuvanteon aikatauluihin
ja budjettiin.
yritys. Barbaarit menneisyydestä –elokuva on jo vanhentunut tuote, jota ei ole julkaistu videolla tai DVD:llä.
Black Lion halusi selvittää, onko elokuvan julkaisu kannattavaa ja millä tavalla. Työn tarkoituksena oli löytää vastauksia
siihen, kuinka amatöörielokuva voitaisiin julkaista kannattavasti. Vastauksia selvitettiin toiminnallisen
opinnäytetyön kautta, joka toteutettiin päättelymenetelmällä, käyttäen perustana tekijän hiljaista tietoa, elokuvaalan
julkaisuja sekä tilastoja.
Barbaarit menneisyydestä –elokuvan DVD-julkaisulle valmistettiin markkinoinnin teorioiden pohjalta markkinointisuunnitelma.
Työtä rajattiin keskittymällä uudistetun tuotteen markkinoille viemiseen. Markkinointisuunnitelma
kartoitti kilpailu- ja toimintaympäristöt, kohderyhmät sekä alan tulevaisuudennäkymät.
SWOT-analyysien jälkeen tuote rakennettiin kerrokselliseksi kokonaisuudeksi. Tuote hinnoiteltiin ja asemoitiin
suhteessa muihin elokuviin, ja sille asetettiin määrälliset myyntitavoitteet. Muiksi tavoitteiksi asetettiin yrityksen
tunnettuuden lisääminen. Saatavuusratkaisut olivat suunnitelman keskeisin ongelma, jonka ratkaisemiseksi luotiin
kaksi erilaista toimintamallia. 1. vaihtoehtomalli keskittyy tuotteen julkaisemiseen Internetissä, ja Black Lion hoitaa
käytännön myyntityön. 2. vaihtoehtomallissa toimitaan provisio-osuudella, jolloin tuote annetaan myytäväksi
kauppaketjujen ja Internet-kauppojen valikoimaan. Markkinointistrategiaksi valittiin differointi ja mainontapäätökset
keskitettiin Internet-mainontaan sekä PR-toimintaan.
Markkinointisuunnitelman eri osa-alueet aikataulutettiin ja tehtäville valittiin vastuuhenkilöt. Myyntiennusteiden
ja kulukartoituksien perusteella tehtiin budjetoinnit saatavuusratkaisujen mukaisesti. Riskianalyysin jälkeen todettiin,
että molemmat toimintamallit johtaisivat kannattavaan julkaisuun, mutta 2. vaihtoehtomalli toteuttaisi asetetut
tavoitteet paremmin. Kannattavuutta heikentävä tekijä oli extramateriaalien kallis valmistusprosessi.
Ratkaisut amatöörielokuvan kannattavaan julkaisuun löytyivät laadukkaista lisäarvotekijöistä, tuotteen differoinnista,
valtakunnallisista saatavuusratkaisuista, kustannustehokkaasta Internet-markkinoinnista sekä suurista myyntivolyymeista.
Extramateriaalien valmistamista voitaisiin helpottaa ja halventaa sitomalla ne elokuvanteon aikatauluihin
ja budjettiin.