Toiminnallisten tarpeiden ilmeneminen ikäihmisten kokemuksissa toimintaterapiaryhmästä
Salonpää, Oili; Österberg, Johanna (2014)
Salonpää, Oili
Österberg, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164394
Tiivistelmä
Suomessa on tällä hetkellä reilu miljoona yli 63-vuotiasta ihmistä. Ikäihmisten määrä tulee kasvamaan suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle ja syntyvyyden sekä kuolleisuuden aletessa. Erityisesti vanhimmissa ikäluokissa olevien määrä tulee kasvamaan. Ikäihmisten toimintakyky sekä terveys ovat kuitenkin yhä parempia, mikä mahdollistaa enemmän osallistumista ja aktiivisuutta erilaisissa toiminnoissa. Ikäihmisten toimintaterapia mahdollistaa yksilöille ja ryhmille toiminnallisten tarpeiden kohtaamista sekä mahdollisimman hyvän terveyden ja hyvinvoinnin kokemista. Ryhmätoiminnoilla on ennaltaehkäisevä vaikutus ikäihmisten yksinäisyyteen ja sosiaaliseen eristäytymiseen. Lisäksi ikäihmisille on tärkeää olla suunnittelemassa, kehittämässä ja toteuttamassa toimintaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla ikäihmisten kokemuksia toimintaterapiaryhmästä. Tutkimustehtävänä on kuvailla, miten ikäihmisten kokemukset toimintaterapiaryhmästä ilmentävät Doblen & Caron Santhan (2008) toiminnallisia tarpeita.
Toimintaterapeutit Doble & Caron Santha (2008) ovat määritelleet seitsemän toiminnallista tarvetta. Näitä ovat aikaansaaminen, vahvistaminen, vaikuttaminen, yhteys, kumppanuus, mielihyvä ja uudistuminen. Ihminen voi saavuttaa kokemuksen toiminnallisesta hyvinvoinnista, kun hän osallistuu merkitykselliseen toimintaan, joka mahdollistaa toiminnallisten tarpeiden täyttymistä.
Työmme on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen yhteistyökumppanina on toiminut Oulun Palvelusäätiön ylläpitämä Tuiran Palvelukeskus. Tutkimuksen tiedonantajina oli kuusi ikäihmistä, jotka osallistuivat ohjaamaamme toimintaterapiaryhmään. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella kolmen henkilön ryhmässä toteutetulla teemahaastattelulla. Teemat perustuvat toiminnallisiin tarpeisiin. Analysoinnissa käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysia ja deduktiivista päättelyä.
Tutkimuksen tulosten mukaan ikäihmisten kokemuksissa korostuivat kumppanuuden ja uudistumisen tarpeeseen liittyvät asiat. Tutkimuksessa korostui ikäihmisten nautinto yhdessä toimimisesta ja olemisesta. Ryhmä virkisti ikäihmisiä. Tutkimuksen mukaan toimintaterapiaryhmä voi mahdollistaa ikäihmisille toiminnallisten tarpeiden kohtaamista. Ikäihmisille olisi tärkeää tarjota strukturoitua ryhmätoimintaa yksinäisyyden ehkäisemiseksi ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla ikäihmisten kokemuksia toimintaterapiaryhmästä. Tutkimustehtävänä on kuvailla, miten ikäihmisten kokemukset toimintaterapiaryhmästä ilmentävät Doblen & Caron Santhan (2008) toiminnallisia tarpeita.
Toimintaterapeutit Doble & Caron Santha (2008) ovat määritelleet seitsemän toiminnallista tarvetta. Näitä ovat aikaansaaminen, vahvistaminen, vaikuttaminen, yhteys, kumppanuus, mielihyvä ja uudistuminen. Ihminen voi saavuttaa kokemuksen toiminnallisesta hyvinvoinnista, kun hän osallistuu merkitykselliseen toimintaan, joka mahdollistaa toiminnallisten tarpeiden täyttymistä.
Työmme on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen yhteistyökumppanina on toiminut Oulun Palvelusäätiön ylläpitämä Tuiran Palvelukeskus. Tutkimuksen tiedonantajina oli kuusi ikäihmistä, jotka osallistuivat ohjaamaamme toimintaterapiaryhmään. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella kolmen henkilön ryhmässä toteutetulla teemahaastattelulla. Teemat perustuvat toiminnallisiin tarpeisiin. Analysoinnissa käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysia ja deduktiivista päättelyä.
Tutkimuksen tulosten mukaan ikäihmisten kokemuksissa korostuivat kumppanuuden ja uudistumisen tarpeeseen liittyvät asiat. Tutkimuksessa korostui ikäihmisten nautinto yhdessä toimimisesta ja olemisesta. Ryhmä virkisti ikäihmisiä. Tutkimuksen mukaan toimintaterapiaryhmä voi mahdollistaa ikäihmisille toiminnallisten tarpeiden kohtaamista. Ikäihmisille olisi tärkeää tarjota strukturoitua ryhmätoimintaa yksinäisyyden ehkäisemiseksi ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi.