Työohjetarpeiden tunnistaminen ja työohjeen laatiminen myyntilupatyöhön
Vuorinen, Leena (2014)
Vuorinen, Leena
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164376
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa kohdeyrityksen kriittiset työohjetarpeet sekä laatia yrityksen myyntilupahenkilöstölle ohje johonkin kriittiseksi koettuun työohjetarpeeseen. Kohde-yritys on palveluyritys, joka tarjoaa asiantuntijapalveluita lääkealan yrityksille. Produkti tehtiin yrityksen osastolle, jossa tehdään lääkevalmisteiden myyntilupiin liittyviä työtehtäviä.
Osaamisen johtaminen, johon produkti fokusoituu, on henkilöstöjohtamisen tärkeä osa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään aineetonta pääomaa, erityisesti inhimillistä pääomaa, johon sisältyy myös henki-löiden osaaminen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tiedon ulottuvuuksia ja tiedon jakamista. Tiedon ja-kamiseen on kaksi eri strategiaa: personalisaatiostrategia ja kodifiointistrategia. Työohjeet ovat osa kodifi-ointistrategiaa. Teoriaosiossa esitellään myös prosessimalli työohjeiden tekemisestä. Tätä mallia sovellettiin produktin tekemisessä.
Kriittisten työohjetarpeiden tunnistaminen aloitettiin olemassa olevien ohjeiden kartoittamisella. Tämän jälkeen aivoriihityyppisessä keskustelussa selvitettiin aihealueita, joihin keskusteluun osallistuneet kokivat vielä tarvittavan ohjetta. Tämän keskustelun tulosten pohjalta tehtiin päätös ensimmäisestä ohjeistettavasta asiasta ja laadittiin työohje. Lopuksi työohje testattiin yhdellä potentiaalisella käyttäjällä.
Opinnäytetyön tavoitteiden kannalta tärkeimmät tuotokset olivat lista kriittisistä työohjetarpeista sekä työ-ohje. Lisäksi työn sivutuotteena syntyi lista yrityksen olemassa olevista ohjeista. Tuotoksia voidaan hyödyn-tää paitsi työntekijöiden työtehtävissä myös henkilöstöjohtamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat ja yhteen kriittiseen työohjetarpeeseen pystyttiin vastaamaan. Tämä pienentää osaltaan yrityksen osaamiseen liittyviä riskejä. On kuitenkin huomioitava, että työohjeet eivät korvaa kokemusta, joten työohjeet eivät saisi olla ainoa tapa jakaa tietoa.
Osaamisen johtaminen, johon produkti fokusoituu, on henkilöstöjohtamisen tärkeä osa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään aineetonta pääomaa, erityisesti inhimillistä pääomaa, johon sisältyy myös henki-löiden osaaminen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tiedon ulottuvuuksia ja tiedon jakamista. Tiedon ja-kamiseen on kaksi eri strategiaa: personalisaatiostrategia ja kodifiointistrategia. Työohjeet ovat osa kodifi-ointistrategiaa. Teoriaosiossa esitellään myös prosessimalli työohjeiden tekemisestä. Tätä mallia sovellettiin produktin tekemisessä.
Kriittisten työohjetarpeiden tunnistaminen aloitettiin olemassa olevien ohjeiden kartoittamisella. Tämän jälkeen aivoriihityyppisessä keskustelussa selvitettiin aihealueita, joihin keskusteluun osallistuneet kokivat vielä tarvittavan ohjetta. Tämän keskustelun tulosten pohjalta tehtiin päätös ensimmäisestä ohjeistettavasta asiasta ja laadittiin työohje. Lopuksi työohje testattiin yhdellä potentiaalisella käyttäjällä.
Opinnäytetyön tavoitteiden kannalta tärkeimmät tuotokset olivat lista kriittisistä työohjetarpeista sekä työ-ohje. Lisäksi työn sivutuotteena syntyi lista yrityksen olemassa olevista ohjeista. Tuotoksia voidaan hyödyn-tää paitsi työntekijöiden työtehtävissä myös henkilöstöjohtamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat ja yhteen kriittiseen työohjetarpeeseen pystyttiin vastaamaan. Tämä pienentää osaltaan yrityksen osaamiseen liittyviä riskejä. On kuitenkin huomioitava, että työohjeet eivät korvaa kokemusta, joten työohjeet eivät saisi olla ainoa tapa jakaa tietoa.