Pankin kassapalveluasiakkaiden päivittäisten raha-asioiden hoitaminen
Kurkela, Robert (2014)
Kurkela, Robert
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144303
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Seinäjoen Danske Bankin kassapalveluita käyttävät asiakkaat hoitavat päivittäiset raha-asiansa, ovatko he tietoisia itsepalvelukanavista ja käyttävätkö asiakkaat niitä. Työssä selvitetään myös millaisena asiakkaat kokevat kassapalvelujen laadun. Tämä aihe valittiin sen vuoksi, että Danske Bank on tuonut viime aikoina tarjolle uusia tapoja hoitaa pankkiasioita. Kesällä 2013 Danske Bank ja valikoidut K-ruokakaupat aloittivat yhteistyön käteisen jakelemiseksi K-ruokakaupoissa. Opinnäytetyö tehtiin Seinäjoen Danske Bankille, joka halusi tietoa kassapalveluasiakkaiden asiakaskäyttäytymisestä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan päivittäisten raha-asioiden hoitamisen mahdollisuuksia kuten laskujen maksamista ja rahannostamista. Lisäksi tarkastellaan monikanavaisuutta pankkialalla sekä itsepalvelukanavia kuten verkkopankkia. Lopuksi käsitellään asiakaspalvelun laatua pankkialalla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa kerättiin kyselylomakkeella 101 vastausta kassapalveluja käyttäviltä asiakkailta yhden viikon aikana helmikuussa 2014. Tutkimuksesta selvisi, että eniten kassapalveluja käyttävät eläkkeellä olevat asiakkaat. Suurimmalla osalla asiakkaista on pankkikortti ja verkkopankki käytössään, mutta silti moni asiakkaista on nostanut rahaa viimeisen vuoden aikana myös kassapalveluista. Asiakkaat käyttivät itsepalvelukanavista eniten verkkopankkia. Muut asiointikanavat olivat asiakkaille vähemmän tuttuja eivätkä ne ole aktiivisesti käytössä. Tutkimuksessa saatiin selville myös, että asiakkaat pitivät Danske Bankin kassapalveluiden laatua hyvänä
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan päivittäisten raha-asioiden hoitamisen mahdollisuuksia kuten laskujen maksamista ja rahannostamista. Lisäksi tarkastellaan monikanavaisuutta pankkialalla sekä itsepalvelukanavia kuten verkkopankkia. Lopuksi käsitellään asiakaspalvelun laatua pankkialalla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa kerättiin kyselylomakkeella 101 vastausta kassapalveluja käyttäviltä asiakkailta yhden viikon aikana helmikuussa 2014. Tutkimuksesta selvisi, että eniten kassapalveluja käyttävät eläkkeellä olevat asiakkaat. Suurimmalla osalla asiakkaista on pankkikortti ja verkkopankki käytössään, mutta silti moni asiakkaista on nostanut rahaa viimeisen vuoden aikana myös kassapalveluista. Asiakkaat käyttivät itsepalvelukanavista eniten verkkopankkia. Muut asiointikanavat olivat asiakkaille vähemmän tuttuja eivätkä ne ole aktiivisesti käytössä. Tutkimuksessa saatiin selville myös, että asiakkaat pitivät Danske Bankin kassapalveluiden laatua hyvänä