How to Expand a Foreign Online Shop to Finland : Case: Trotec GmbH Co & KG
Keisu, Ida-Mari (2014)
Keisu, Ida-Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144288
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii, mitä ulkomaisen verkkokaupan tulee ottaa huomioon laajentuessaan Suomen markkinoille. Esimerkkiyrityksenä käytän Trotec GmbH Co. & KG:tä, joka laajensi verkkokauppansa Suomeen kolme vuotta sitten. Trotec-konserni perustettiin vuonna 1994 ja yritys valmistaa koneita ja mittalaitteita ilmanlaadun hallintaan, rakentamiseen ja vuodonetsintään. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä haasteita ja mahdollisuuksia Suomen markkinat tarjoavat ulkomaiselle verkkokaupalle, sekä miten yritys voi menestyä Suomen verkkomarkkinoilla. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään seuraavia aiheita: markkinointiviestintä, verkkomyynti, verkkomarkkinoinnin kanavat ja verkkomarkkinoiden analysointi. Empiirisessä osassa käsitellään markkinointitutkimuksen teoriaa sekä käydään läpi tutkimuksen tulokset. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla viittä Trotecin asiantuntijaa. Tutkimus osoitti, että ulkomaisella verkkokaupalla on kasvava myyntipotentiaali Suomen markkinoilla. Kilpailukykyiset hinnat ja aktiiviset markkinointitoimenpiteet omaavalla ulkomaisella verkkokaupalla on hyvät menestymisen mahdollisuudet. Tuotteita tai verkkokaupan teknisiä ominaisuuksia ei välttämättä tarvitse sopeuttaa juuri Suomen markkinoita varten, mutta kieli ja pitkät maantieteelliset etäisyydet tulee ottaa huomioon. Verkkokaupan laajentaminen Suomeen on kuitenkin suhteellisen helppo toteuttaa.