Brändien lanseeraus sosiaalisessa mediassa
Kiiskinen, Mila (2014)
Kiiskinen, Mila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094074
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia viitekehyksen kaltainen ehdotus, kuinka brändin lanseeraaminen sosiaalisen median kautta tapahtuisi käytännössä mahdollisimman onnistuneesti ja mitkä ovat onnistuneen lanseerauksen kriteerit.
Opinnäytetyön kohdeyritys on Kurio Digital Marketing Think Tank, jonka toimintaa on digitaalisen markkinoinnin konsultointi, tutkimus ja suunnittelu.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Kurio huomasi, että aiheena brändien lanseeraaminen sosiaalisessa mediassa on vielä hieman tuntematon, mutta erittäin kiinnostava ja ajankohtainen aihe. Sosiaalisen median keinoin ennalta tuntematon ilmiö tai brändi voi levitä kohderyhmän tietoon erittäin tehokkaasti sekä perinteistä mediaa pienemmin kustannuksin.
Työn tarkoituksena oli tutustua aiheeseen parhaiden käytäntöjen ja kahden teemahaastatellun esimerkkilanseeraus-casen perusteella. Näiden pohjalta syntyi viitekehys, joka kuvaa onnistuneen lanseerausprosessin sosiaalisessa mediassa. Viitekehyksen kehittely ja testaaminen toteutuivat esimerkki-casejen kautta ja yhdessä kohdeyrityksen kanssa hioen.
Analysoidut esimerkkilanseeraukset olivat tarjoamaltaan ja toiminnaltaan erilaiset, mutta niistä onnistuttiin löytämään yleistettäviä menestystekijöitä ja kriteerejä.
Opinnäytetyön kohdeyritys on Kurio Digital Marketing Think Tank, jonka toimintaa on digitaalisen markkinoinnin konsultointi, tutkimus ja suunnittelu.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Kurio huomasi, että aiheena brändien lanseeraaminen sosiaalisessa mediassa on vielä hieman tuntematon, mutta erittäin kiinnostava ja ajankohtainen aihe. Sosiaalisen median keinoin ennalta tuntematon ilmiö tai brändi voi levitä kohderyhmän tietoon erittäin tehokkaasti sekä perinteistä mediaa pienemmin kustannuksin.
Työn tarkoituksena oli tutustua aiheeseen parhaiden käytäntöjen ja kahden teemahaastatellun esimerkkilanseeraus-casen perusteella. Näiden pohjalta syntyi viitekehys, joka kuvaa onnistuneen lanseerausprosessin sosiaalisessa mediassa. Viitekehyksen kehittely ja testaaminen toteutuivat esimerkki-casejen kautta ja yhdessä kohdeyrityksen kanssa hioen.
Analysoidut esimerkkilanseeraukset olivat tarjoamaltaan ja toiminnaltaan erilaiset, mutta niistä onnistuttiin löytämään yleistettäviä menestystekijöitä ja kriteerejä.