Developing marketing and internationalization strategies for an ice arena supplier
Kälviä, Matti (2014)
Kälviä, Matti
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084025
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on Prorink International – yritys, joka on erikoistunut jääurheiluun liittyviin tuotteisiin ja palveluihin. Opinnäytetyön tarkoitus on etsiä PK-yrityksille, erityisesti toimeksiantajalle sopivia markkinointi- ja kansainvälistymiskeinoja. Työn markkinointiosa on tekijän ehdotus toimeksiantajalle ja heidän toiveensa oli auttaa yritystä tulemaan kansainvälisemmäksi.
Työn teoreettinen osuus koostuu markkinointi- ja kansainvälistymisteorioista, joiden lähteinä on käytetty alojen arvostettujen ammattilaisten teoksia. Ensiksi, markkinoinnin perusteet käsitellään, minkä jälkeen jonkin verran huomiota annetaa B2B-markkinoinnille, joka kuvaa toimeksiantajan markkinoita parhaiten. Markkinointiteorioita seuraa kansainvälistymisen ja kansainvälisen markkinoinnin perusteet. Viimeinen teoreettinen osio käsittelee markkinointiviestintää ja jakelustrategioita. Teoreettisen kehyksen tutkimusmenetelmä käytettiin kirjoituspöytätutkimusta.
Opinnäytetyön tuloksena on suosituksia toimeksiantajalle, kuinka he voisivat kehittää markkinointiaan ja mitä tulee ottaa huomioon kun aiotaan kansainvälistyä. Opinnäytetyö ehdottaa toimeksiantajalle muutamia hyödyllisiä markkinointikeinoja osaksi päivittäistä liiketoimintaa. Lisäksi, opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle ja lukijoilleen hyödyllisiä teorioita markkinoinnista ja kansainvälistymisestä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että suositukst toimeksiantajalle ovat käytännössä suuntaviivoja ja niitä tulee käyttää jäämaalituotteisiin, mutta pienillä muutoksilla ne soveltuvat myös muille tuotteille. Joidenkin suositusten käyttöönottamisessa saattaa ilmetä lieviä yrityksen resurssien asettaimia ongelmia, vaikkakin suosituksen ovat PK-yrityksille soveltuvia.
Kehitysehdotuksena yritykselle voisi olla liiketoimintasuunnitelman tekeminen, joka olisi yrityksen kannalta erittäin hyödylllistä. Toimeksiantaja voisi saada tälle tekijöitä Oulun ammattikorkeakoulusta.
Työn teoreettinen osuus koostuu markkinointi- ja kansainvälistymisteorioista, joiden lähteinä on käytetty alojen arvostettujen ammattilaisten teoksia. Ensiksi, markkinoinnin perusteet käsitellään, minkä jälkeen jonkin verran huomiota annetaa B2B-markkinoinnille, joka kuvaa toimeksiantajan markkinoita parhaiten. Markkinointiteorioita seuraa kansainvälistymisen ja kansainvälisen markkinoinnin perusteet. Viimeinen teoreettinen osio käsittelee markkinointiviestintää ja jakelustrategioita. Teoreettisen kehyksen tutkimusmenetelmä käytettiin kirjoituspöytätutkimusta.
Opinnäytetyön tuloksena on suosituksia toimeksiantajalle, kuinka he voisivat kehittää markkinointiaan ja mitä tulee ottaa huomioon kun aiotaan kansainvälistyä. Opinnäytetyö ehdottaa toimeksiantajalle muutamia hyödyllisiä markkinointikeinoja osaksi päivittäistä liiketoimintaa. Lisäksi, opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle ja lukijoilleen hyödyllisiä teorioita markkinoinnista ja kansainvälistymisestä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että suositukst toimeksiantajalle ovat käytännössä suuntaviivoja ja niitä tulee käyttää jäämaalituotteisiin, mutta pienillä muutoksilla ne soveltuvat myös muille tuotteille. Joidenkin suositusten käyttöönottamisessa saattaa ilmetä lieviä yrityksen resurssien asettaimia ongelmia, vaikkakin suosituksen ovat PK-yrityksille soveltuvia.
Kehitysehdotuksena yritykselle voisi olla liiketoimintasuunnitelman tekeminen, joka olisi yrityksen kannalta erittäin hyödylllistä. Toimeksiantaja voisi saada tälle tekijöitä Oulun ammattikorkeakoulusta.