INFLUENCE OF A BRAND IMAGE IN DEVELOPING A TOURISM DESTINATION – CASE VUOKATTI
Jokelainen, Anu; Kinnunen, Susanna (2009)
Jokelainen, Anu
Kinnunen, Susanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271606
Tiivistelmä
Tämän lopputyön aiheena oli tutkia Vuokatin matkailun kehitystä. Tarkoituksena oli selvittää kuinka matkailu on
kehittynyt Vuokatin alueella vuosina 2000–2008 ja tehdä lopputuotteena power point -esitys saaduista tuloksista
Pohjolan Myllylle. Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu muutamasta keskeisimmästä matkailun kehitys- ja
markkinointiteoriasta mutta pääpaino on Thomas Gadin 4D-brandimallilla.
Pohjolan Mylly on tällä hetkellä Suomessa ainoa markkinointiyritys, joka käyttää Thomas Gadin 4D brandimallia
pohjana alueen markkinoinnissa. Tulokset ovat positiivisia ja näin ollen todistavat mallin käyttökelpoisuuden.
Käytimme toissijaisia lähteitä toteuttaessamme tätä tutkimusta. Luvuista tehtiin kaavioita ja taulukoita, joita on
helppo tulkita. Tällaista tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty Vuokatista tältä aikaväliltä ja Pohjolan Mylly kaipaa
tällaista tietoa voidakseen esittää ne nykyisille ja tuleville asiakkailleen.
Vuokatti on tällä hetkellä suosituin ja nopeimmin kasvava matkailukeskus Suomessa. Yksi syy tähän on Vuokatin
monipuolisuus sekä kesällä että talvella. Vuokatti on erittäin vahva brandi. Toiminnallisella markkinoinnilla ja
verkostoitumisella Sotkamon kunnan kanssa, urheiluseuroilla ja alueen matkailuyrityksillä on ollut suuri vaikutus
Vuokatin imagon kehittymiseen. Vuokatin positiivinen imago on houkutellut matkailijoita Suomesta, Venäjältä ja
Euroopasta.
kehittynyt Vuokatin alueella vuosina 2000–2008 ja tehdä lopputuotteena power point -esitys saaduista tuloksista
Pohjolan Myllylle. Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu muutamasta keskeisimmästä matkailun kehitys- ja
markkinointiteoriasta mutta pääpaino on Thomas Gadin 4D-brandimallilla.
Pohjolan Mylly on tällä hetkellä Suomessa ainoa markkinointiyritys, joka käyttää Thomas Gadin 4D brandimallia
pohjana alueen markkinoinnissa. Tulokset ovat positiivisia ja näin ollen todistavat mallin käyttökelpoisuuden.
Käytimme toissijaisia lähteitä toteuttaessamme tätä tutkimusta. Luvuista tehtiin kaavioita ja taulukoita, joita on
helppo tulkita. Tällaista tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty Vuokatista tältä aikaväliltä ja Pohjolan Mylly kaipaa
tällaista tietoa voidakseen esittää ne nykyisille ja tuleville asiakkailleen.
Vuokatti on tällä hetkellä suosituin ja nopeimmin kasvava matkailukeskus Suomessa. Yksi syy tähän on Vuokatin
monipuolisuus sekä kesällä että talvella. Vuokatti on erittäin vahva brandi. Toiminnallisella markkinoinnilla ja
verkostoitumisella Sotkamon kunnan kanssa, urheiluseuroilla ja alueen matkailuyrityksillä on ollut suuri vaikutus
Vuokatin imagon kehittymiseen. Vuokatin positiivinen imago on houkutellut matkailijoita Suomesta, Venäjältä ja
Euroopasta.