Asiakaslähtöisen hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaamisen kehittäminen tehostetussa palveluasumisessa. Kirjaamisohjeen laatiminen hoitajia osallistaen
Melkko, Satu; Ruuskanen, Laura (2022)
Melkko, Satu
Ruuskanen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203063129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203063129
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli iäkkään asukkaan hoito- ja palvelusuunnitelman asiakaslähtöisen kirjaamisen kehittäminen tehostetussa palveluasumisessa. Tavoitteena kehittämistyössä oli hoitajia osallistaen laatia asiakaslähtöisen hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaamisohje. Opinnäytetyön tiedontuotannon tehtävä oli tuottaa tietoa iäkkäiden tehostetun palveluasumisen hoito- ja palvelusuunnitelman sisällön nykytilasta asiakaslähtöisen kirjaamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin mukaillen osallistavaa tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Toimintaympäristönä olivat kaksi Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän tehostetun palveluasumisen hoivakotia. Hoivakodeista kerättiin arpomalla hoito- ja palvelusuunnitelmista dokumenttiaineisto. Kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin perustuen laadittiin asiakaslähtöisyyden määritelmä, joka ohjasi dokumenttiaineiston sisällön erittelyä. Kehittämistyön aikana järjestettiin kolme workshopia, joissa hoivakotien hoitajat osallistuivat asiakaslähtöisen hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaamisohjeen laatimiseen.
Tuloksien mukaan hoito- ja palvelusuunnitelmien kirjaaminen oli osittain puutteellista. Tehdyistä kirjauksista alle puolet täytti tässä työssä asetetun asiakaslähtöisyyden määritelmän. Hoito- ja palvelusuunnitelmien teolle ei ollut määritelty aikataulua, eikä niitä aina luovutettu asiakkaalle. Kehittämistyön tuotoksena syntyi Asiakaslähtöisen hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaamisohje. Jatkotutkimusaiheeksi nousi esimerkiksi, muuttuiko hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaaminen asiakaslähtöisen kirjaamisohjeen mukaiseksi. Kehittämistarpeeksi nousi muun muassa hoito- ja palvelusuunnitelmaprosessin kuvaus ja koulutustarve hoito- ja palvelusuunnitelman laatimiseen.
Opinnäytetyön tarkoitus oli iäkkään asukkaan hoito- ja palvelusuunnitelman asiakaslähtöisen kirjaamisen kehittäminen tehostetussa palveluasumisessa. Tavoitteena kehittämistyössä oli hoitajia osallistaen laatia asiakaslähtöisen hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaamisohje. Opinnäytetyön tiedontuotannon tehtävä oli tuottaa tietoa iäkkäiden tehostetun palveluasumisen hoito- ja palvelusuunnitelman sisällön nykytilasta asiakaslähtöisen kirjaamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin mukaillen osallistavaa tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Toimintaympäristönä olivat kaksi Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän tehostetun palveluasumisen hoivakotia. Hoivakodeista kerättiin arpomalla hoito- ja palvelusuunnitelmista dokumenttiaineisto. Kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin perustuen laadittiin asiakaslähtöisyyden määritelmä, joka ohjasi dokumenttiaineiston sisällön erittelyä. Kehittämistyön aikana järjestettiin kolme workshopia, joissa hoivakotien hoitajat osallistuivat asiakaslähtöisen hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaamisohjeen laatimiseen.
Tuloksien mukaan hoito- ja palvelusuunnitelmien kirjaaminen oli osittain puutteellista. Tehdyistä kirjauksista alle puolet täytti tässä työssä asetetun asiakaslähtöisyyden määritelmän. Hoito- ja palvelusuunnitelmien teolle ei ollut määritelty aikataulua, eikä niitä aina luovutettu asiakkaalle. Kehittämistyön tuotoksena syntyi Asiakaslähtöisen hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaamisohje. Jatkotutkimusaiheeksi nousi esimerkiksi, muuttuiko hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaaminen asiakaslähtöisen kirjaamisohjeen mukaiseksi. Kehittämistarpeeksi nousi muun muassa hoito- ja palvelusuunnitelmaprosessin kuvaus ja koulutustarve hoito- ja palvelusuunnitelman laatimiseen.