Asiakastyytyväisyyden ja markkinointiviestinnän toimivuuden mittaaminen : case: Sellosalin kävijätutkimus ja asiakasprofiili
Pyylampi, Sanna (2014)
Pyylampi, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313706
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Espoon Leppävaarassa sijaitsevan Sellosalin kävijätutkimus. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda kuva kävijäprofiilista ja asiakastyytyväisyydestä sekä kartoittaa markkinointiviestinnän toimivuutta. Tavoitteena oli selvittää mahdollisia ongelmakohtia palvelussa sekä luoda kehitysehdotuksia markkinointiviestintään.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin sähköpostitse asiakasrekisterissä oleville, jonka lisäksi siihen oli mahdollista vastata myös Sellosalin internetsivujen sekä Facebook-sivujen kautta. Kysymykset käsittelivät asiakkaiden aiempia kävijäkokemuksia, tyytyväisyyttä palveluihin sekä tiedonsaantiväyliä. Vastauksia kyselyyn saatiin 526 kappaletta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että tyytyväisyys palveluun on korkealla tasolla. Eniten kehittämistä on kahvilapalveluiden tarjonnassa sekä sujuvuudessa, opasteiden määrässä ja palautteen antamisessa. Tärkeimpinä tiedonsaantikeinoina pidetään Sellosalin kausiesitettä, sähköistä uutiskirjettä sekä internetsivuja. Markkinointiviestinnässä sähköisten kanavien merkitys on kasvanut, kun vastaavasti lehti-ilmoitusten tärkeys on vähentynyt aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin sähköpostitse asiakasrekisterissä oleville, jonka lisäksi siihen oli mahdollista vastata myös Sellosalin internetsivujen sekä Facebook-sivujen kautta. Kysymykset käsittelivät asiakkaiden aiempia kävijäkokemuksia, tyytyväisyyttä palveluihin sekä tiedonsaantiväyliä. Vastauksia kyselyyn saatiin 526 kappaletta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että tyytyväisyys palveluun on korkealla tasolla. Eniten kehittämistä on kahvilapalveluiden tarjonnassa sekä sujuvuudessa, opasteiden määrässä ja palautteen antamisessa. Tärkeimpinä tiedonsaantikeinoina pidetään Sellosalin kausiesitettä, sähköistä uutiskirjettä sekä internetsivuja. Markkinointiviestinnässä sähköisten kanavien merkitys on kasvanut, kun vastaavasti lehti-ilmoitusten tärkeys on vähentynyt aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna.