JA SUN ÄÄNES - ON SUN OMA : Vapaa ääni ja kokeellinen äänenkäyttö osana laulunopiskelua
Porna, Venla (2014)
Porna, Venla
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313704
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään luonnollisen äänimateriaalin vapauttamista ja kokeellisten äänenkäyttötekniikoiden hyödyntämistä säveltämisessä sekä rytmimusiikin laulunopiske-lussa. Kyseessä on taiteellinen tutkimus, joka avaa kirjoittajan näkemyksiä ihmisäänen toiminnasta, säveltämisestä, inspiraatiosta ja luovasta äänenkäytöstä sekä monikulttuu-risten vaikutteiden hyödyntämisestä modernissa laulupedagogiikassa.
Tutkimuksessa tarkastellaan ja analysoidaan tekijän omaa sävellystä. Tarkoitus on selvit-tää musiikkianalyysin avulla, mitkä asiat vaikuttivat tekijän omaan taiteelliseen työskente-lyyn ja miten erilaiset äänenkäyttötavat toimivat inspiraation lähteenä säveltämisessä. Musiikkianalyysin lisäksi opinnäytetyö sisältää lähdekirjallisuuteen pohjautuvaa yleistä tietoa ihmisäänen toiminnasta sekä näkemyksiä siitä, miten luonnollinen ja vapautunut äänimateriaali toimii tukena laulajan identiteetin kehitykselle.
Opinnäytetyö sisältää pedagogista pohdintaa, minkä myötä tekijä haluaa avata näkemyk-siään laulunopiskelun nykytilasta Suomessa ja muualla Skandinaviassa. Pedagoginen pohdinta perustuu tekijän omiin kokemuksiin sekä laulunopiskelijana että laulupedagogi-na ja keskittyy vertailemaan popjazz-laulun ja kansanlaulun opintojen hyötyjä ja haittoja. Pedagogisen tarkastelun kohteena on tässä tutkimuksessa Complete Vocal Technique-metodi, suomalainen kansanlauluperinne sekä erilaiset maailmanmusiikilliset vaikutteet ja laulutyylit.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että äänimateriaalin vapauttaminen kauneusihanteista ja kokeellisuus äänenkäytössä voi edesauttaa luovien ratkaisujen syntymistä ja toimia mie-lenkiintoisena lähtökohtana sävellystyölle. Pedagogisen pohdinnan tuloksena kirjoittaja esittää näkemyksensä siitä, miten monikulttuuriset vaikutteet voivat laajentaa laulunopis-kelijan näkemyksiä ihmisäänen monimuotoisuudesta ja mahdollisuuksista.
Tutkimuksessa tarkastellaan ja analysoidaan tekijän omaa sävellystä. Tarkoitus on selvit-tää musiikkianalyysin avulla, mitkä asiat vaikuttivat tekijän omaan taiteelliseen työskente-lyyn ja miten erilaiset äänenkäyttötavat toimivat inspiraation lähteenä säveltämisessä. Musiikkianalyysin lisäksi opinnäytetyö sisältää lähdekirjallisuuteen pohjautuvaa yleistä tietoa ihmisäänen toiminnasta sekä näkemyksiä siitä, miten luonnollinen ja vapautunut äänimateriaali toimii tukena laulajan identiteetin kehitykselle.
Opinnäytetyö sisältää pedagogista pohdintaa, minkä myötä tekijä haluaa avata näkemyk-siään laulunopiskelun nykytilasta Suomessa ja muualla Skandinaviassa. Pedagoginen pohdinta perustuu tekijän omiin kokemuksiin sekä laulunopiskelijana että laulupedagogi-na ja keskittyy vertailemaan popjazz-laulun ja kansanlaulun opintojen hyötyjä ja haittoja. Pedagogisen tarkastelun kohteena on tässä tutkimuksessa Complete Vocal Technique-metodi, suomalainen kansanlauluperinne sekä erilaiset maailmanmusiikilliset vaikutteet ja laulutyylit.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että äänimateriaalin vapauttaminen kauneusihanteista ja kokeellisuus äänenkäytössä voi edesauttaa luovien ratkaisujen syntymistä ja toimia mie-lenkiintoisena lähtökohtana sävellystyölle. Pedagogisen pohdinnan tuloksena kirjoittaja esittää näkemyksensä siitä, miten monikulttuuriset vaikutteet voivat laajentaa laulunopis-kelijan näkemyksiä ihmisäänen monimuotoisuudesta ja mahdollisuuksista.