Asiakastiedon hyödyntäminen tapahtumapalveluyrityksessä : case: Fregatti Oy Yrityspalvelut
Paakkinen, Anna; Leisko, Jaana (2010)
Paakkinen, Anna
Leisko, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291751
Tiivistelmä
Opinnäyte käsittelee asiakasryhmittelyä ja asiakastiedon hyödyntämistä yrityksen liiketoiminnassa. Tavoitteena on antaa kohdeyritykselle kehitysehdotuksia asiakasryhmittelyn toteuttamiseksi ja näin parantaa asiakastiedon hallittavuutta.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Fregatti Oy yrityspalveluille. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimus toteutettiin kahtena strukturoituna yksilöhaastatteluna. Tutkimuksen lähdemateriaalina on haastattelujen lisäksi käytetty alan kirjallisuutta ja kokemusperäistä tietoa yrityksestä.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että yrityksen ongelmat asiakastiedon käytössä johtuvat asiakasryhmittelyn puutteellisuudesta. Todettiin myös, että nykyinen asiakastietokanta ei mahdollista tehokasta ryhmittelyä. Ongelmana yrityksessä on myös markkinoinnin kohdentaminen, joka myös juontuu asiakasryhmittelyn puuttumisesta.
Kehitysehdotuksena esitellään yritykselle tapoja asiakasryhmittelyn toteuttamiseksi ja työkaluja asiakastiedon käsittelemiseksi ja tutkimiseksi. Yrityksessä on kehitteillä uusi versio asiakastietokantaohjelmasta ja opinnäytteessä esiteltyjä kehitysehdotuksia voidaan käyttää ohjelman suunnittelussa.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Fregatti Oy yrityspalveluille. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimus toteutettiin kahtena strukturoituna yksilöhaastatteluna. Tutkimuksen lähdemateriaalina on haastattelujen lisäksi käytetty alan kirjallisuutta ja kokemusperäistä tietoa yrityksestä.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että yrityksen ongelmat asiakastiedon käytössä johtuvat asiakasryhmittelyn puutteellisuudesta. Todettiin myös, että nykyinen asiakastietokanta ei mahdollista tehokasta ryhmittelyä. Ongelmana yrityksessä on myös markkinoinnin kohdentaminen, joka myös juontuu asiakasryhmittelyn puuttumisesta.
Kehitysehdotuksena esitellään yritykselle tapoja asiakasryhmittelyn toteuttamiseksi ja työkaluja asiakastiedon käsittelemiseksi ja tutkimiseksi. Yrityksessä on kehitteillä uusi versio asiakastietokantaohjelmasta ja opinnäytteessä esiteltyjä kehitysehdotuksia voidaan käyttää ohjelman suunnittelussa.