Varastointipalvelujen myyntiprosessin kehittäminen kemianteollisuudessa : Case: Oiltanking
Savonen, Emmi (2010)
Savonen, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291711
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten kemianteollisuudessa toimivat yritykset suorittavat ostoprosessinsa ja kuinka case yrityksen, varastointipalveluiden tarjoajan, myyntiprosessi vastaa asiakkaiden tarpeita.
Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia case-yritykselle ajankohtaista ja tärkeää tietoa sen asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Tänä päivänä yritysten on kehitettävä toimintatapojaan asiakaslähtöisemmiksi ja kyettävä vastaamaan muuttuvan maailman asettamiin haasteisiin säilyttääkseen kilpailuasemansa.
Tutkimus toteutettiin strukturoitujen kyselylomakkeiden ja teemahaastattelujen avulla. Kyselylomakkeilla ja haastatteluilla selvitettiin case-yrityksen asiakkailta heidän organisaatioidensa ostokäyttäytymistä. Myös yrityksen omaa myyntihenkilökuntaa haastateltiin, jotta saatiin selville, kuinka tämän hetkinen myyntiprosessi vastaa asiakkaiden tarpeita.
Työn alussa perehdytään organisaation osto- ja myyntiprosesseihin, joiden teorioiden kautta tutkimuksen tulokset on selitetty ja analysoitu työn lopussa. Analysointivaiheen jälkeen on tutkimustulosten pohjalta luotiin kehityssuunnitelma case-yrityksen myyntiprosessin parantamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia case-yritykselle ajankohtaista ja tärkeää tietoa sen asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Tänä päivänä yritysten on kehitettävä toimintatapojaan asiakaslähtöisemmiksi ja kyettävä vastaamaan muuttuvan maailman asettamiin haasteisiin säilyttääkseen kilpailuasemansa.
Tutkimus toteutettiin strukturoitujen kyselylomakkeiden ja teemahaastattelujen avulla. Kyselylomakkeilla ja haastatteluilla selvitettiin case-yrityksen asiakkailta heidän organisaatioidensa ostokäyttäytymistä. Myös yrityksen omaa myyntihenkilökuntaa haastateltiin, jotta saatiin selville, kuinka tämän hetkinen myyntiprosessi vastaa asiakkaiden tarpeita.
Työn alussa perehdytään organisaation osto- ja myyntiprosesseihin, joiden teorioiden kautta tutkimuksen tulokset on selitetty ja analysoitu työn lopussa. Analysointivaiheen jälkeen on tutkimustulosten pohjalta luotiin kehityssuunnitelma case-yrityksen myyntiprosessin parantamiseksi.