Vaatemerkin SS14-malliston kehittäminen, Case: White Trash Gospel
Itäkylä, Juho (2014)
Itäkylä, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on toimeksiantajayrityksen SS -14 vaatemalliston kehittäminen. Toimeksiantajana on helsinkiläinen, toimintaansa aloittava vaatemerkki, White Trash Gospel ja hankkeen taustalla on White Trash Gospelin tarve kehittää mallistoaan kilpailijoiden toimia ja asiakkaiden mielipiteitä silmällä pitäen.
Opinnäytetyön tavoitteena on White Trash Gospel –vaatemerkin SS14-malliston kehittäminen potentiaalisille asiakkaille. Työssä kiinnitetään huomiota markkinointia ajatellen tärkeisiin tekijöihin, kilpailijoihin ja asiakkaisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa yrityksen markkinointisuunnitelmaa varten ja selvittää eri tutkimusmenetelmiä apuna käyttäen kuinka sen mallistoa pystytään kehittämään alkuperäisestä suunnitelmasta. Tutkimustehtävänä oli selvittää kuinka paljon kilpailijoiden ja asiakkaiden toimia ja mielipiteitä huomioiden pystyttiin tekemään muutoksia mallistoon. Opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö ja toteutukseltaan toiminnallinen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin vaatealan nykytilaa Suomessa, yrittäjyyttä muotialalla ja muotialan tulevaisuutta. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun ja tarkemmin, markkinoinnin tehtäviin ja haasteisiin sekä markkinoinnin keinoihin.
Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja kyselyä. Saatujen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta kehitettiin tuotoksena White Trash Gospelin käyttöön uusittu vaatemallisto, joka testataan käytännössä kevään 2014 aikana, jolloin tuotteet saadaan myyntiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on White Trash Gospel –vaatemerkin SS14-malliston kehittäminen potentiaalisille asiakkaille. Työssä kiinnitetään huomiota markkinointia ajatellen tärkeisiin tekijöihin, kilpailijoihin ja asiakkaisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa yrityksen markkinointisuunnitelmaa varten ja selvittää eri tutkimusmenetelmiä apuna käyttäen kuinka sen mallistoa pystytään kehittämään alkuperäisestä suunnitelmasta. Tutkimustehtävänä oli selvittää kuinka paljon kilpailijoiden ja asiakkaiden toimia ja mielipiteitä huomioiden pystyttiin tekemään muutoksia mallistoon. Opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö ja toteutukseltaan toiminnallinen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin vaatealan nykytilaa Suomessa, yrittäjyyttä muotialalla ja muotialan tulevaisuutta. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun ja tarkemmin, markkinoinnin tehtäviin ja haasteisiin sekä markkinoinnin keinoihin.
Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja kyselyä. Saatujen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta kehitettiin tuotoksena White Trash Gospelin käyttöön uusittu vaatemallisto, joka testataan käytännössä kevään 2014 aikana, jolloin tuotteet saadaan myyntiin.